Taiwanin ensimmäisenä stoppina Kaohsiung!

Taiwanin ensimmäisenä stoppina Kaohsiung!

Olimme Taiwanissa kolme viikkoa lokakuussa 2019. Tämä on ensimmäinen osa Taiwanin kirjoitussarjasta. Käyn artikkelin ensimmäisessä osassa läpi matkareittimme ja nykyiseen poliittiseen tilanteeseen relevanttia Taiwanin historiaa. Tiesitkö, että Kiina on ilmoittanut aloittavansa sodan Taiwania vastaan, mikäli Taiwan pyrkii itsenäistymään? Artikkelin toisessa osassa kerron reissaajan tärpit Etelä-Taiwanin Kaohsiungiin.

Taiwan

Seuraavaksi sananen matkareitistämme, Taiwanin historiasta ja internet-yhteyksien laadusta.

Taiwan: Matkareitti ja matkan tarkoitus

Taiwanin matkareittinämme oli alunperin Kaohsiung – Kenting – Tainan – Hualien – Taipei. Lensimme Kuala Lumpurista Etelä-Taiwanin Kaohsiungiin suoralla Air Asian lennolla ja lensimme ulos Pohjois-Taiwanin Taipeista suoralla NokAirin lennolla Bangkokiin.

Taiwanin kansallispäivä osui hieman yllättäen reissumme loppupäähän. Jouduimme muokkaamaan tämän vuoksi hieman matkasuunnitelmaamme Hualienin majoitusten noustessa kansallispäivänä 300 euroon / yö. Varasimme Taiwanissa majoitukset vain hivenen ennakkoon, joten suunnitelman muokkaaminen oli helppoa. Taipein AirBnB majoitukset olivat normaalihintaisia myös Taiwanin kansallispäivänä, joten päätimme mennä Tainanista junalla Taipeihin neljäksi yöksi. Taipeista jatkoimme junalla Hualieniin kolmeksi yöksi, jonka jälkeen palasimme Taipeihin kolmeksi yöksi. Lopulliseksi matkareitiksemme muodostui siis Kaohsiung – Kenting – Tainan – Taipei – Hualien – Taipei. Lensimme Taipeista Air Asian lennolla Bangkokkiin.

Liikuimme Taiwanin sisäiset matkat junalla ja bussilla. Hualienia lukuun ottamatta reissullamme oli todella kuuma, joka karsi ulkoiluaktiviteetteja pois. Kuumalla tarkoitan 40 astetta ja vähän päälle. Teimme töitä reissumme aikana, kuten teimme aiemmin myös Balilla ja Kuala Lumpurissa. Reissumme oli siis hidastempoisempaa, eikä ole verrattavissa normaaliin Taiwanin turistireissuun.

Olen lisännyt alla olevaan karttaan kaikki Taiwanin matkakohteemme. Lisäsin karttaan myös ravintoloita- ja nähtävyyksiä joissa kävimme. Kerron tämän artikkelin toisessa osiossa tarkemmin Kaohsiungin reissustamme ja erotan muut Taiwanin matkakohteet eri artikkeleihin.

Taiwan: Palanen historiaa

Halusin ymmärtää Taiwania paremmin ennen reissuamme, joten luin läpi hieman Taiwanin historiaa.

Taiwan kuului Kiinalle 1400-luvusta aina vuoteen 1895 asti, jolloin Kiina menetti Taiwanin sodassa Japania vastaan. Japani hallitsi Taiwania 1900-luvun alusta aina toisen maailmansodan loppumiseen asti, jonka jälkeen Taiwan luovutettiin takaisin Kiinalle. Japanin hallinnon aikana Taiwanin infrastruktuuri pistettiin hyvään kuntoon mahdollistaen Taiwanin alueen nopean taloudellisen kasvun.

Manner-Kiinassa alkoi vähän toisen maailmansodan jälkeen sisällissota kansallismielisen Kiinan tasavallanpuolueen (ROC) ja kommunistisen Kiinan kansantasavallanpuoleen (CCP) välillä. Kiinassa vallassa ollut Kiinan tasavallanpuolue hävisi sisällissodan vuonna 1949. Hävityn sodan seurauksena Kiinan tasavallanpuolueen johto, sekä 1.2 miljoonaa puolueen tukijaa, pakenivat Manner-Kiinasta Taiwanin saarelle. Kiinan tasavallanpuolue määräsi Taiwanissa poikkeustilan noin 40 vuodeksi, jonka aikana muita puolueita ei sallittu. Toisinajattelijoita vangittiin, kidutettiin ja teloitettiin systemaattisesti. Poikkeustilaa alettiin purkamaan asteittain 1987, jonka seurauksena myös yksipuoluejärjestelmä lakkautettiin.

Taiwanin tämän hetkisen ulkopoliittisen linjan mukaan toisen maailmansodan aikainen Kiina kuuluu heille kokonaisuudessaan. Tämä alue sisältää, sekä Manner-Kiinan, että alueita Manner-Kiinaa ympäröivistä maista. Taiwanin toiseksi isoin puolue, demokraattinen edistyspuolue, edistää Manner-Kiina vaateista luopumista ja Taiwanilaisen oman identiteetin luomista.

Kiina, eli kommunistinen kansantasavallanpuolue (CCP), näkee Taiwanin kuuluvan heille. Kiina haluaa Taiwanin liittyvän Kiinaan virallisesti. Kiinan politiikan mukaisesti valtiolla ei voi olla diplomaattisia suhteita, sekä Taiwanin, että Kiinan kanssa. Vain reilulla tusinalla valtiolla maailmassa on diplomaattiset suhteen Taiwaniin. Kiina on ilmoittanut aloittavansa sodan Taiwania vastaan, mikäli Taiwan pyrkii itsenäistymään nykyisestä poliittisesta limbostaan. Pidän Kiinan ja Taiwanin välistä sotaa tulevaisuudessa melko todennäköisenä – valitettavasti. Sotaan liittyvät ajatukset ja melankolia pyörivät toisinaan mielessäni kävellessäni Taiwanissa.

Nykyisen poliittisen limbon turvaa Yhdysvallat. Yhdysvalloissa on voimassa laki, joka velvoittaa Yhdysvaltoja puolustamaan Taiwania, mikäli Taiwanin kimppuun hyökätään. Yhdysvallat käy myös asekauppaa Taiwanin armeijan kanssa. Tämän hetkinen maailmanpoliittinen tilanne on Taiwanin kannalta siis monimutkainen ja erittäin tulenarka.

Taiwan on poliittisesta tilanteestaan huolimatta taloudellinen menestystarina. Taiwanin bruttokansantuote per henkilö on vajaa kolme kertaa isompi kuin Kiinassa ja suunnilleen samalla tasolla kuin Virossa. Vaikka Taiwanilla ei ole diplomaattisia suhteita kuin reilun tusinan valtion kanssa, sillä on kuitenkin globaalisti merkittävät kauppasuhteet. Taiwan on panostanut erityisen paljon koulutukseen, teknologiaan ja vientikauppaan. Taiwanissa on uskonvapaus pääuskontojen ollessa buddhalaisuus, taolaisuus ja kungfutselaisuus. Myös ateismia ja animismia on merkittävä määrä. Taiwanissa asuu vuonna 2019 vajaa 24 miljoonaa ihmistä, johon voi verrata Manner-Kiinan 1,4 miljardin ihmisen asukaslukua. Aikamoinen suhdeluku mikäli paska osuu tuulettimeen.

Taiwan: Internet & Mobiilidata

Taiwanin internet on todella nopea, joten yhteyksien puolesta työnteko on helppoa. Googlettamalla saadut internetin nopeustilastot vaihtelevat paljon, mutta välillä Taiwan on maailman kärjessä ja välillä maailman 20. nopeimman yhteyden paikkeilla. Mobiilidata toimi stabiilisti 4G nopeuksilla riippumatta missä liikuimme. Yhteytemme ei mennyt esimerkiksi poikki kertaakaan 5,5 tunnin Tainan-Taipei junamatkan aikana.

Ostin 30-päivää voimassaolevan prepaid liittymän Kaohsiungin puhelinliikkeestä noin 30 eurolla. Liittymä sisälsi rajattoman määrän dataa ja pari tuntia paikallispuheluja. Tarvitsin passini prepaid liittymän rekisteröintiin, jonka jälkeen allekirjoitin fyysisesti pari dokumenttia. Puhelinliikkeen työntekijä otti lisäksi minusta kuvan sähköisen sopimuksen liitteeksi ja allekirjoitin sähköisen sopimuksen tabletilla. Tämän jälkeen hän aktivoi liittymän puhelimeeni ja yhteys alkoi toimia saman tien. Kaikki dokumentit olivat kiinaksi, joten en tiedä oikeasti mitä allekirjoitin. Erinäiset sopimukset ja dokumentit ovat harvemmin englanniksi.

Taiwanin wifi ja mobiilidata ovat nopeita
Junamatkat olivat hyvää aikaa tehdä töitä

Kaohsiung

Taiwanin ensimmäinen matkakohteemme oli Kaohsiung, joka on 2,7 miljoonalla ihmisellä Taiwanin kolmanneksi isoin kaupunki. Kirjoitan seuraavaksi Kaohsiungin matkastamme tarkemmin.

Kaohsiung: Saapuminen

Lensimme Kuala Lumpurista Kaohsiungiin Air Asialla. Kaohsiungin lentokenttä sijaitsee kahdeksan kilometriä Kaohsiungin keskustasta etelään. Lentokentältä pääsee Kaohsiungin keskustaan 20 minuutin metrokyydillä käyttämällä punaista linjaa. Takseja on myös saatavilla runsaasti.

Kaohsiung: Yleisesti

Kaohsiungissa on maailman neljänneksi suurin konttisatama. Ei ole siis ihme, että Kaohsiungin dominoiva ulkomuoto on teollinen ja rujo. En muista oliko Kaohsiung vierailullemme muuta järkiperäistä syytä, kuin se että lensimme Kuala Lumpurista Kaohsiungiin. Kotiläksymme olimme ainakin tehneet etukäteen melko huonosti.

Kaohsiungin julkisivua on päivitetty menneinä vuosina kauniimmaksi ja alueen turismia on aktivoitu. Satama-alueilla on käytössä maailmalta tuttu hipsterikaava, jossa teollisuusalueesta on tehty katutaiteen avulla turistikohde. Seassa on tietenkin myös trendikkäitä kahviloita, kauppoja ja käsityöläisoluita. Harmittavasti Suomen hinnoissa olevat seitsemän euron käsityöläisoluet eivät mahtuneet matkabudjettiini, joten tyydyin juomaan kaupasta ostettuja Taiwan beer oluita hotellilla.

Kaohsiungin tiet ovat todella leveitä. Skoottereilla ja pyöräilijöillä on oma kaistansa. Kaupunkisuunnittelu näyttää maallikon silmiin onnistuneelta. Ruuhkia ei näy, joka on Aasiassa todella poikkeavaa. Kaohsiungissa on myös paljon uusia tornitaloja ja mielenkiintoista arkkitehtuuria. Kaunis Kaohsiung ei varsinaisesti ole. Kaupungin siluettia dominoivasta 85 Sky Towerista tulee mieleen lähinnä Mordor.

Taiwanilaiset ovat hiljaisia, rauhallisia ja ystävällisiä. He saattavat olla arkoja aluksi, mutta avoimet ja ystävälliset reissaajat saavat ystävällisyyden kaksinkertaisena takaisin. Kaohsiungissa ei olla vielä kovin tottuneita länsimaalaisiin turisteihin, koska meitä tuijotettiin salaa uteliaina. Tuijotus oli sinäänsä huomaavaista, koska paikalliset käänsivät katseen aina nopeasti pois huomattuamme tuijotuksen.

Tilannetta arvioiva ilme

Kaohsiung: Majoitus

Majoituimme Kaohsiungissa hotellissa nimeltä Fine Hotel. Nimensä veroisesti kyseessä oli ihan jees hotelli, mutta ei aiheuttanut mitään riemunkiljahduksia. Hintalaatusuhteeltaan hotelli oli kuitenkin hyvä ja lähellä metroasemaa. Hotelli sijaitsee Sanduo Shopping Districtillä ja maksoi matkustushetkellä 28 euroa per yö. Homettakaan ei ollut, vaikka ilma oli hieman tunkkainen saapuessamme huoneeseen ensimmäisen kerran. Oletettavasti hotellissa on poltettu pitkään röökiä ja haju on tarttunut ympäristöön pysyvästi.

Kaohsiung: Liikkuminen

Kätevin tapa liikkua Kaohsiungissa on metro. Metrossa kehotetaan välttämään turhaa puhumista ja käyttämään matalaa ääntä. Metroasemat ovat silminnähden pitkiä ja junavaunut täyttävät noin puolet aseman pituudesta. Kaohsiungissa on valittu päinvastainen lähestyminen käynnissä olevaan kaupungistumiseen kuin Länsimetro projektissa ja on rakennettu kerralla tarpeeksi isot asemat tulevaisuutta varten. Näin siis oletin.

Harmikseni Googletus paljasti, että matkustajamäärät arvioitiin Kaohsiungin metroprojektissa noin kolme kertaa yläkanttiin. Metro tuottaa tappiota vielä tänäkin päivänä. Kaupungistuminen kuitenkin saa Kaohsiungin metroliikenteen kannattavaksi tulevaisuudessa. Metrolinjoihin on myös integroitu raitiovaunuliikenne, joten raiteita pitkin pääsee ympäri kaupunkia.

Mikäli ei halua jatkuvasti pyöritellä kolikoita ja ostaa yksittäisiä lippuja Taiwanin julkiseen liikenteeseen, kannattaa hankkia EasyCard matkustuskortti. EasyCardin avulla saa myös 20% alennuksen julkisen liikenteen hinnoista. Hankimme kortin vasta viikon jälkeen, koska emme tienneet aiemmin sen olemassa olosta. Iso peukku EasyCardille ja se kannattaa ehdottomasti hankkia heti.

EasyCardin voi ostaa metroasemalta tai lähimmästä 7-Elevenistä. EasyCardilla pystyy maksamaan Taiwanin laajuisesti metromatkat ja monissa kaupungeissa bussimatkat. Ostoksia pystyy maksamaan 7-Elevenissä ja Family Martissa. Saldoa kortille pystyy lisäämään 7-Elevenissä, Family Martissa ja metroasemilla. Metroissa on portit, jossa leimataan kortti aina sisään- ja ulos mennessä. Busseissa pitää muistaa itse leimata kortti sisään ja ulos tai kortilta veloitetaan maksimimatkan hinta.

Kaohsiung: Ruoka

Satu on vegaani, jonka vuoksi ruoka oli isoin ongelmamme reissun alkupuolella. Ongelmana ei niinkään ollut itse ruoka, sillä Taiwanissa on paljon buddhalaisia, jotka syövät enimmäkseen kasvisruokaa. Kielimuurin vuoksi oli kuitenkin varsin vaikea ymmärtää, mitä ainesosia annoksissa oli. Ilman ruokarajoitteita voi pelata vaikka ruokalistabingoa ja odotella tilausta. Taiwanilainen ruoka muistuttaa kiinalaisen ja japanilaisen ruuan fuusiota. En ole tosin kummankaan keittiön suurin ystävä mykyjä, sushia ja nuudelikeittoja lukuunottamatta.

Ruokalajeja Taiwanissa on mielettömästi erilaisia. Kulinaristit arvostavat Taiwanin ruokaa todennäköisesti enemmän kuin keskiverto tallaajat. Suurin osa ruuista tuntuu alimaustetulta vahvojen makujen ystävän näkökulmasta. Ruokapöydästä löytyy usein soijaa, etikkaa, sokeria ja chiliä, jolla voi maustaa ruokaa itse lisää. Taiwanilaisessa ruuassa käytetään paljon eksoottisia sieniä ja osa niistä oli ilokseni todella lihaisia. Eläimestä käytetään likimain kaikki mahdolliset osat. Niistä osista pidetään eniten, joita ei syötetä Suomessa ihmisille. Tofua löytyy haisuli- ja normaalina versiona höyrytettynä, keitettynä, paistettuna ja grillattuna. Haisuliversio jäi maistamatta. Söimme pääasiallisesti katukeittiössä pitääksemme kulut matalana.

Tässä pari ruokavinkkiä Kaohsiungiin:

  • SMAN. Tässä vegaaniravintolassa oli todella hyvä ruoka. Ravintola sijaitsee ostarin yläkerrassa ja tarjoaa hyvää vaihtelua katuruualle.
  • Streetfood. Haimme katuruokaa yleensä Lingya 2nd roadilta. Tämä ei taida virallisesti olla night market, mutta iltaisin kadulla oli enemmän kojuja kuin päivisin.

Nightmarketit. Kävimme myös Liuhe tourist night marketilla. Hinnat olivat tuplat oikeista hinnoista ja maku oli mielestäni heikohko. Ruifeng night market on ilmeisesti paikallisten suosima paikka katuruualle, mutta emme kerenneet käymään siellä.

Kaohsiung: Näkemistä ja tekemistä

  • Lotus Pond. Mielestäni Kaohsiungin kaunein alue löytyy Lotus pondin ympäriltä. Lammen ympärillä olevat Kaohsiung confucius temple, Zuoying Yandi temple, Spring and autumn pavilion ja Dragon & tiger pagodas ovat kaikki hienoja nähtävyyksiä. Lammen ympäristö on hyvä paikka rentoutua kaupungin ulkopuolella.
  • Cijin Island. Toinen hyvä paikka rentoutua on Kaohsiungin edustalla oleva Cijin island, josta löytyy kelvollinen biitsi ja hyvät pyöräilymahdollisuudet. Cijinissä viettää helposti puolet päivästä. Lautta Cijiniin lähtee Gushanista ja matka kestää vain viisi minuuttia. Cijinin satamasta kannattaa kävellä suoraan saaren toiselle puolelle läpi hektisen turistihelvetin, jonka jälkeen rauha vallitsee jälleen.
  • Pier-2 Art District. Kaohsiungin satama-alueella oleva hipsterialue, jossa on paljon katutaidetta ja trendikkäitä kauppoja. Palveluiden hinnat ovat kauttaaltaan korkeat, mutta alue sopii hyvin päämäärättömään hengailuun.
  • Dome of light. Formosa station metroasemalla sijaitsee maailman isoin lasitaideteos. Teosta rakennettiin yli neljä vuotta. Teos kertoo ihmisen elämäntarinan kiedottuna veden, maan, valon ja tulen ympärille. Tämä on visuaalisesti päräyttävä paikka, jossa kannattaa pysähtyä.
  • Shoushan nature park. Kaohsiungin kaupungin ulkopuolella on Shoushan nature park, jonka pitäisi olla kiva alue ulkoilua varten. Shoushan jäi meiltä kuitenkin vierailematta kuumuuden vuoksi.

Kaohsiung: Lähtö

Matkamme jatkui Kaohsiungista bussilla Taiwanin eteläkärkeä kohti Kenting National Parkiin. Bussimatka kestää kahdesta kolmeen tuntia riippuen liikenteestä. Bussi lähtee Zuoying HRT asemalta ja sitä operoi Kenting Express. Hinta yhteen suuntaan on 400 TWD (12 EUR) ja menopaluu maksaa 600 TWD (18 EUR). Ostimme menopaluulipun ja jatkoimme palumatkalla Kaohsiungista suoraan Tainaniin. Bussit olivat länsimaalaista tasoa, joilla matkasi mielellään.

Kenting bussiliput ja aikataulu

Kaohsiung: Yhteenveto

Kaohsiung oli ensikosketuksemme Taiwaniin. Kulttuurishokki oli pienempi kuin oletin. Isoimmat ongelmat johtuivat kielimuurista ja hanzi aakkosista. Harva asia saa reissussa pään yhtä sekaisin kuin latinalaisten aakkosten puuttuminen ympäriltä. Reissulla oppii yleensä kielestä riippumatta nopeasti, mikä sana tarkoittaa kanaa, olutta jne, kunhan latinalaiset aakkoset ovat käytössä. Uuden symbolin tai symboliparin oppiminen ei ole niin nopeaa ja olimme suurimman osan aikaa aivan pihalla tekstien kanssa. Kielimuuri muuttui pienemmäksi löydettyäni rohkeuden käyttää enemmän elekieltä ja Google translaten äänitoimintoa. Nuoret puhuvat laajalti myös ainakin keskinkertaista englantia.

Lokakuinen Kaohsiung oli todella kuuma. Lämpötila liikkui lähempänä 40 astetta. Tämä karsi paitsi turisteja, myös meidän ulkoilma aktiviteetteja. Kaohsiung ei ole mielestäni mikään ”must-see” kohde ja olisi ollut kiva liikkua enemmän luonnossa. Kaupunki on kuitenkin ihan jees ja Pier-2 hipsteri paratiisi jäi erityisen hyvin mieleeni. Parin päivän stoppi riittää Kaohsiungissa, mikäli liikkuu muutenkin Etelä-Taiwanissa. Kaohsiung saa arvosanaksi semi-peukun!

10
Osallistu keskusteluun

avatar
5 Kommenttiketju
5 Kommentitketjun vastaukset
0 Seuraajat
 
Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
6 Kommentoineet henkilöt
JanzuSini matkakuumeessaNe TammelatAnna HolopainenJohanna V. Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa  
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Terhi
Vierailija

Perusteellinen, selkeä ja mielenkiintoinen esittely. Jos mieleni tekee Taiwaniin (hyvinkin mahdollista ennemmin tai myöhemmin) niin tästä saa hyviä vihjeitä. Erityisesti täytyy muistaa tuo Formosa station. Kiitos tästä!

Johanna V.
Vierailija

Mielenkiintoista lukea Taiwanista, koska en ole sinne oikeastaan suunnitellut meneväni ja lähtötietoni aiheeseen lähentelevät nollaa, jos ei poliittista tilannetta lasketa huomioon (ja ruokaa, kiitos Buzzfeed..). Jotenkin kyllä itseänikin hirvittää tuttujen aakkosten puuttuminen erityisesti ruokailutilanteessa, ihan kaikkea kun ei itsekään haluaisi yrittää tunkea kurkusta alas. Nuo teidän ruuat näyttävät kyllä mielettömän herkullisilta! Todella hienon näköinen tuo Formosan metroasema. Kiitos myös tuosta Googlen My Maps -hommelista, pitää itsekin testata!

Anna Holopainen
Vierailija

Kiitos kattavasti tietopaketista. Meilläkin on ehkä tässä ensi joulukuussa tarkoitus käydä myös Taiwanin puolella kun menemme Japaniin. Ehkä Etelä-Koreaankin samalla, mutta täytyy vielä tutkailla yhteyksiä. Hyviä käytännön vinkkejä nuo datan ja metrolippujen ostamiset yms.

Ne Tammelat
Vierailija

Kiva lukea muista Taiwanin kaupungeista. Me kävimme Taipeissa ja Hualienissa huhtikuussa. Silloin ilmasto oli oikein miellyttävä, noin 30 asteen nurkilla. Tuo Kiinan touhu varjostaa kyllä pahasti ja on tosi kurjaa, että siellä joudutaan elämään sodan uhan alla.

Sini matkakuumeessa
Vierailija

Fiksua, että karua tepllisuusaluetta on muutettu houkuttelevaksi katutaiteella. Tuo metroasema oli kyllä hieno.

Close Menu