Taipei kruunasi Taiwanin matkamme

Tämä on viides osa Taiwanin kirjoitussarjasta. Tässä blogikirjoituksessa pyörimme Taiwanin pääkaupungissa Taipeissa, jossa olimme lokakuussa 2019. Taipei osion jälkeen on luvassa Taiwanin reissun loppufiilikset ja budjettiseuranta.

Taipei: Saapuminen

Taipeihin saavutaan useimmiten lentämällä. Taipein lentokenttä on Taipein länsipuolella noin 40 km kaupungin keskustasta. Kätevin ja edullisin tapa liikkua lentokentältä Taipein keskustaan on metro. Me kuitenkin lensimme sisään Etelä-Taiwanin Kaohsiungiin, joten saavuimme Taipeihin junalla – itseasiassa jopa kahteen kertaan.

Saavuimme ensimmäisen kerran Taipeihin Tainanista länsirannikkoa pitkin vajaan kuuden tunnin junamatkan jälkeen. Toisella kerralla saavuimme junalla Hualienista itärannikkoa pitkin kolmisen tuntia kestävällä junalla. Taipein pääjuna-asema löytyy Länsi-Taipeista ja oli lähellä molempia AirBnB majoituksiamme.

Taipei: Yleisesti

Taipeissa on 2,6 miljoonaa asukasta ja metropolialueella asuu jopa 7 miljoonaa ihmistä. Kiinan tasavallan puolueen tuotua 1,2 miljoonaa uutta ihmistä Taiwaniin vuonna 1949, asuntoja oli rakennettava lisää mahdollisimman nopeasti ja halvalla. Valtaosa uusista asukkaista asettui Taipein ympäristöön. Taipeista tuli nopeasti Neuvostotyylinen kaupunki halpoine Hrustsovka rakennuksineen.

Neuvostotyyli on saanut sittemmin väistyä sillä Taipei on nykyään moderni ja vauras kaupunki. Länsi-Taipei edustaa vanhempaa Taipeita katuruokineen ja kapeine katuineen. Itä-Taipei on moderni alue, jossa on ostoskeskuksia, muodikkaita ravintoloita ja tornitaloja. Taipei on erittäin turvallinen kaupunki, jossa voi liikkua huolettomasti. Luonto on voimakkaasti läsnä lukuisten puistojen muodossa. Kaupungin ulkopuolella on lisäksi paljon nähtävää kansallispuistoista lähtien.

Majoitus

Taipeissa AirBnB tarjoaa huomattavasti paremman vastineen rahalle kuin hotellit. Majoituimme Länsi-Taipein puolella kahdessa eri AirBnB kämpässä. Ensimmäisen kerran olimme Wanhuan alueella ja toisella kertaa Datongin alueella. Molemmat majoitukset olivat Taipein tarjonnan hintahaitarin alapäästä, mutta soveltuivat muutamaksi yöksi hyvin. Ensimmäinen majoitus maksoi 32 euroa/yö ja toinen maksoi 25 euroa/yö.

Taipei: Liikkuminen

Kätevin tapa liikkua Taipeissa on metro. Kuten muuallakin Taiwanissa, Easycard matkustuskortti kannattaa hankkia nopeasti. Liikkuminen on jouhevampaa kun ei tarvitse pyöritellä kolikoita käsissä. Uber löytyy Taipeista ja kuskeja on paljon. Käytimme vain kerran Uberia, sillä liikuimme pääasiallisesti metrolla kaikkialle. Taipeissa on helppo liikkua kävellen, sillä jalkakäytävät ovat leveitä.

Ruoka

Night marketteja ja katuruokaa riittää Taipeissa. Emme käyneet Taipein isoimmassa Shilin tourist night marketissa, mutta kävimme Nanjichang- ja Ningxia night marketeilla.

Ningxian tarjonta oli poikkeuksellisen monipuolinen ja hinnat olivat kohtuulliset. Ningxia oli myös erittäin suosittu. Alue ruuhkautui paikoittain ja osaan kojuista oli pitkät jonot. Nanjichang night market jakautui paljon laajemmalle alueelle kuin Ningxia. Tarjonta oli hyvä ja emme nähneet alueella juuri turisteja. Hinnat olivat halvat ja ruokakärryjä sai tutkia rauhassa – erittäin jees.

Söimme Taipeissa niin paljon katuruokaa, että ravintolasuosituksia ei ole tällä kertaa ollenkaan. Kaikkien tulisi maistaa Taiwanissa xiao long bao dumplingeja eli soppamykyjä. Nämä mehukkaat mykyt ovat peräisin Shanghain alueelta, mutta niitä löytyy laajalti Taipeista. Lempi välipalani oli cong you bing eli ruohosipulipannukakku. Sushi on myös laadukasta ja varsin edullista etenkin ruokakärryistä ostettuna.

Cong you bing eli ruohosipulipannukakku

Taipei: Näkemistä ja tekemistä

Taipei 101

Taipei 101 on 508 metriä korkea ja maailman 9. korkein rakennus. Vuodet 2004 – 2010 Taipei 101 oli jopa maailman korkein rakennus, kunnes Dubain Burj Khalifa valmistui. Taipei 101:n hissi menee parhaimmillaan 60 kilometriä tunnissa ja matka 5 kerroksesta 89 kerrokseen kestää 37 sekunttia. Korvat menivät hississä lukkoon.

Ostimme netistä lipun Taipei 101 näköalatasanteelle ennakkoon, jotta pystyimme ohittamaan jonon. Lippu maksoi noin 15 euroa/henkilö. Valitsimme vierailuajankohdaksi aamun, jotta pystyimme tekemään iltapäivän normaalisti töitä. Oli hulppea fiilis olla kaupungin keskellä niin mielettömän korkealla. Päivä oli hieman sateinen, joten näköalat eivät olleet parhaimmat. Optimi vierailuajankohta lienee juuri ennen auringonlaskua, jotta näkee Taipein, sekä päivänvalossa, että keinovaloissa. Mielestäni tämä oli juuri hintansa arvoinen kokemus!

Liberty square

Taiwanin kansallispäivä osui kohdallemme Taipeissa. Tiesimme, että kansallispäivän kunniaksi järjestettäisiin sotilasparaateja ja ilotulituksia. Visualisoin etukäteen mielessäni sotilasparaatin olevan täynnä tankkeja, hävittäjiä ja muuta mahtailevaa propagandaa.

Yritin päästä katsomaan sotilasparaatia, mutta kaduilla vartioivat poliisit ilmoittivat paraatin olevan kutsuvierastapahtuma. Mikään kansanjuhla ei siis varsinaisesti ollut kyseessä, vaikka olikin kansallispäivä. Poliisit olivat ystävällisiä ja kehoittivat minua käymään läheisellä Liberty Squarella. Siellä olisi ilmeisesti luvassa ainakin jotain kansallispäivään liittyviä juhlallisuuksia.

Liberty Squarella sijaitsee kansallisteatteri, konserttihalli ja Chiang-Kai Shek memorial hall. Chiang-Kai Shek oli Kiinan tasavallan puolueen johtaja, joka toi puolueen tukijat mukanaan Taiwaniin vuonna 1949. Liberty Square oli todella iso ja Taiwanin lippujen saartama. Alueella oli jonkin verran ihmisiä, mutta väenpaljoutta siellä ei ollut päiväsaikaan. Kaukana horisontissa näkyi ja kuului sotilasparaatiin liittyviä hävittäjiä. Oletan, että myöhemmin illalla aukiolla oli kansanjuhlat, mutta en jäänyt niitä koko päiväksi odottamaan. Lähtiessäni pois aukiolta helikopterit pyyhälsivät ylitseni. Näimme myös muutamaa tuntia myöhemmin b-luokan paraatikulkueen sattumalta kadulla. Kulkue vaikutti mainostavan tuotteita enemmän kuin juhlivan Taiwania.

Ximending

Länsi-Taipeissa oleva Ximending on trendikäs ja japanilaisvaikutteinen alue. Ximendingiä kutsutaan Taipein Harajukuksi Tokion kaupunginosan mukaisesti. Ximending on suosittu erityisesti paikallisten teinien keskuudessa ja on täynnä animea ja kaikkea söpöä. Katuruoka, kahvilat, baarit, ravintolat ja lukuiset kaupat takaavat, että alue sopii myös turistin vierailukohteeksi mihin aikaan päivästä vain.

Songshan Creative Park & 1914 Creative Park

En ole varsinaisesti museotyyppiä, enkä osaa juuri arvostaa taidettakaan – noh katutaide on kyllä erittäin jees. Pidän kuitenkin siitä, kun kaupunkien ränsistyneitä alueita uusiokäytetään ja niille annetaan uusi elämä. Kaupungit saavat tyhjästä uuden turistikohteen, joka palvelee myös paikallisia. Joudun siis sydäntä raastavasti toteamaan, että kaupunkien hipsterialueet ovat usein pakollisia vierailukohteita.

Taiwanissa hipsterialueita edustavat creative and cultural parkit, joita löytyy jokaisesta isosta kaupungista. Alueiden palveluiden ja tavaroiden hinnat ovat yleensä paikalliseen hintatasoon nähden melko poskettomat. Katsominen on kuitenkin aina ilmaista. Taipeissa kävimme Huashan 1914 creative parkissa ja Songshan culture and creative parkissa.

Songshan culture and creative parkin alue on uusiokäytetty tupakkatehdas, jossa myydään paljon paikallisia esineitä ja taidetta. Aikaa kuluu helposti yli tunti pyöriessä ilman tarkempaa suunnitelmaa. Huashan creative park oli pienempi alue, mutta kaunis paikka katsastaa. Menimme ex-tempore päätöksellä alueella olevaan elokuvateatteriin katsomaan Jokeria. Elokuva oli mielestäni erittäin hyvä! Fiilis oli erityisen painostava ja tarjosi poikkeavan tarinankerronnan. Joaquin Phoenix saanee roolistaan Oscarin.

Daan Forest Park & Taipei Botanical Garden

Taipeissa on lukuisia puistoja, joihin voi paeta kaupungin melua. Kävimme Taipei Botanical Gardenissa ja Daan Forest Parkissa. Botanical garden on mielestäni enemmän puisto kuin puutarha ja soveltuu esimerkiksi piknik kohteeksi loistavasti. Daan forest park on nimensä mukaisesti metsä keskellä Taipeita. Paikalliset hengailivat puistossa ja nauttivat siellä ulkoilmasta. Yksi rouvashenkilö oli jopa puun alla tekemässä tai-chi liikkeitä.

Taiwanin eläkeläiset tuntuvat pitävän hyvin yhtä ja sen näkee erityisen hyvin puistoissa päivisin. Eläkeläiset istuivat penkeillä pelaamassa korttia tai lautapelejä aina ryhmissä. Toiset kuntoilivat puistoissa olevilla kuntoilulaitteilla. Mutuna minusta tuntuu, että Suomessa erakoidutaan eläkeläisenä paljon enemmän kuin Taiwanissa – tai ylipäätänsä enemmän kuin Aasiassa. Minusta olisi mahtavaa kerääntyä kaverien kanssa vielä eläkeläisenä pussikaljalle tai ottaa pari matsia NHL 2055:sta. Elämäntilanteet toki muuttuvat, mutta kavereita ei saisi silti jättää. Se vaikuttaisi olevan Aasiassa ymmärretty varsin hyvin.

Elephant mountain

Kiipesimme Elephant mountainille katsomaaan Taipei 101:n dominoivaa iltaista kaupunkisiluettia. Näkymät ovat lienee myös päivällä varsin hienot. Kävelyreitti alkaa Xianshanin metropysäkin läheisyydestä ja näkymät pitää ansaita hiellä kiipeämällä lukuisia portaita. Matka reitin pohjalta huipulle kestää noin 25 minuuttia. Reitti on myös hyvä tapa päästä kaupungista luontoon, vaikka suurin osa kävelyreitistä on betonia pitkin. Mielestäni tämä on must-do juttu Taipeissa!

Dalongdong & Confucius temppeli

Taipein temppeleistä kävimme Dalongdongin- ja Confucius temppelillä viimeisenä Taiwanin matkapäivänä. Temppelit löytyvät Taipein luoteisosasta ja ovat kätevästi toistensa vieressä. Kolmen viikon Taiwanin matkan jälkeen aloimme olemaan jo täynnä temppeleitä, mutta molemmat temppelit olivat poikkeuksellisen hienoja. Hyvä, että jaksoimme tsempata loppuun asti!

Lähtö

Menimme metrolla Taipein lentokenttälle, josta lensimme NokScootin suoralla lennolla kohti Bangkokia. NokScoot on kenties yksi viimeisistä lentoyhtiöistä, joka ei tarjoa online checkin mahdollisuutta. Muutoin rajamuodollisuudet ja lento meni mallikkaasti varsin isolla lentokoneella. Bangkokista jatkoimme seuraavana päivänä bussilla eteenpäin kohti Koh Changin saarta.

Taipein ja Taiwanin yhteenveto

Taipei on vähemmän yllättäen selkeästi kansainvälisin osa Taiwania. Varsinkin jenkkituristeja tuntui olevan paljon liikenteessä. Taipeissa liikkuminen on todella helppoa ja ruokalistat ovat usein englanniksi. Kaupunki sopii hyvin muutaman päivän lomailuun ja lienee melko hyvä paikka asua. Taipei ei kuitenkaan jäänyt jostain syystä mieleen paikkana, jonne haluaisin takaisin. Taipei saa siis yhden peukun!

Taipeista lähtemisen myötä Taiwanin matkamme tuli päätökseen. Taiwaniin tullessamme emme tienneet juuri yhtään mitä odottaa, koska teimme vain vähän selvitystyötä ennakkoon. Kyse oli enemmän seikkailusta, joka oli tervetullutta tutuksi tulleen Balin jälkeen. Meillä oli alussa jonkin verran kulttuurishokkia varsinkin, koska aloitimme reissumme vähemmän turistisesta etelästä. Satulla oli vegaanina kohtalaisen paljon haastetta reissun alkupuolella, kunnes tiesimme mitä annoksia etsiä. Nälkä ja huonosta ruuasta toiseen siirtyminen vaikuttaa aina molempien mielentilaan. Taiwanilainen ruoka on kuitenkin yleisesti ottaen hyvää ja ruokahifistelijät ovat varmasti onnellisia Taiwanissa.

Mikäli meillä olisi ollut hieman enemmän aikaa, olisimme olleet Tainanissa ja Tarokon kansallispuistossa pari päivää lisää. Kentingin Baisha Beach oli maaginen ja sitä muistelee lämmöllä joulukuisessa Helsingin harmaudessa. Tarokon kansallispuisto tarjosi eeppisiä näkymiä, jollaisia en ole nähnyt sitten Nepalin Annapurnan. Kokonaisuudessaan Taiwan oli erittäin ystävällinen meille ja matkakohteena voin suositella Taiwania kelle tahansa. Taiwan on elämys itsessään!

Taiwanin budjettiseuranta

Taiwanin matkamme kokonaiskesto oli 21 päivää ja alitimme budjettimme massiivisesti. Majoituimme, sekä hotelleissa, että AirBnB asunnoissa. Kaikki summat ovat henkilökohtaisia eli yhden henkilön kuluja, jollei toisin mainita. Kokonaisbudjetti koostuu lentobudjetista ja päiväbudjetista.

• Kokonaisbudjetti: 1 125 euroa vs Kokonaistoteuma: 684 euroa
    • Alitimme matkamme kokonaisbudjettimme 441 eurolla eli noin 40 %:lla.
    • Söimme pääasiallisesti herkullista katuruokaa Taiwanissa, joka näkyy massiivisena budjetin alituksena
  • Päiväbudjetti: 50 euroa vs Päivätoteuma: 29 euroa.
    • Alitimme päiväbudjettimme 21 eurolla päivätasolla, eli 434 eurolla kokonaisuudessaan. 21 päivän käyttörahamme oli 616 euroa per henkilö.
  • Lentobudjetti: 75 euroa vs Lentototeuma: 68 euroa
    • Alitimme lentobudjettimme 7 eurolla. Lensimme Air Asian suoralla lennolla Kuala Lumpurista Kaohsiungiin. Lento ulos Taiwanista Thaimaahan on osa Thaimaan lentobudjettia.
  • Majoitusten keskihinta: 26 euroa / yö / huone eli 13 euroa / yö / henkilö

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
8 Kommentoineet henkilöt
JanzuTomi BjörklundSandra / Terveiset päiväntasaajaltaAsko LeppilampiArja / Elämänmakuisia matkoja Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Vierailija

En usein viihdy monissakaan Aasialaisissa suurkaupungeissa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Taipei kuitenkin vaikuttaisi sellaiselta, että mielellään viettäisin varmasti siellä muutaman päivän!

MaijuC

Kattava postaus Taipeista! Taiwan on vielä käymättä, mutta ehdottomasti niitä yksi niistä mielenkiintoisista kohteista, joihin pitää vielä matkustaa. Kiitos myös hintakatsauksesta! Ihmiset toki matkustaa ja elää matka-arkea hyvin vaihtelevan tasoisesti, mutta kyllä tästä saa hyvää osviittaa. 🙂

Suunnaton
Vierailija

Mulla jäi Taiwanista ihan samanlaiset fiilikset: Tarokossa ja Tainanissa olisi mielellään viettänyt enemmänkin aikaa. Taipeista haikailen lähinnä night marketteja ja muutenkin ruokapaikkoja. Din Tai Fungin dumplingit olivat ehdottomasti maineensa veroiset ja pitkän jonottamisen arvoiset.

Arja / Elämänmakuisia matkoja

Kiitos hyvin informatiivisesta paketista. Itselleni yllätys oli kaupungin puistot ja vehreys, joita ei Aasialaisessa suurkaupungissa tule odottaneeksi. Mielenkiintoiselta vaikuttaa!

Asko Leppilampi
Vierailija

Kiitos mm-tarkasta kuvauksesta. Tuosta olisi todella paljon hyötyä, jos olisi lähdössä Taipeihin. Erinomainen kokonaisuus. Puhelimella lukiessa toivoisi, että kuvat olisivat suurempia, mutta… Mahtavaa, että olet löytänyt oman tiesi.

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta

Taipei vaikuttaa mielenkiintoiselta kohteelta! 🙂 Oh nuo ruoat! <3
Tykkäsin tosi paljon Kuala Lumpurista, Bangkokista ja jopa pienesti Jakartasta. Suurkaupungeissa on sitä jotain.

Tomi Björklund
Vierailija

Taipei, jäänyt erityisesti mieleen toi Taipei101 ja sen näköalat kaupungin yli. Vuosi taisi olla jotain 2008 kun käytiin silloin vasta tulevan vaimon kanssa ekalla ulkomaanreissulla pienenä sivutrippinä Thaimaasta kyseisesä kaupungissa. Muutama päivä taidettiin vaan olla ja aika paljon jäi näkemättä. Varsinkin näin lentokonebongarina kyseisen kaupungin ”kakkoskenttä” Songshan kiinnostaisi kovasti, keskustan läheisyyden takia saisi huikeita kuvia koneista pilvenpiirtäjät taustalla. Ja tosta Tarokon kansallispuistosta kuullu kanssa paljon kehuja.