Tainan on tunnelmallinen pala Taiwania

Olimme Taiwanissa kolme viikkoa lokakuussa 2019. Tämä on kolmas osa Taiwanin kirjoitussarjasta. Artikkelin keskiössä on tunnelmallinen Tainan, jossa voisin kuvitella asuvani rinnakkaistodellisuudessa.

Saapuminen

Saavuimme Kentingistä Kaohsiungin juna-asemalle parin tunnin bussikyydillä. Vedimme asemalla rinkkojemme päällä nopean sushilounaan, jonka jälkeen jatkoimme matkaamme eteenpäin kohti Tainania. Ostimme liput seuraavaan Taipein luotijunaan, joka pysähtyy myös Tainanissa. Taiwan käyttää Japanista kuuluisia Shinkansen luotijunia, jotka kulkevat parhaimmillaan 300 kilometriä tunnissa. Kyyti on vauhtiin nähden todella sulavaa ja palkitsevaa. Kaohsiungista Tainanin asemalle oli matkaa ainoastaan 35 kilometriä ja olimme perillä 12 minuuttia lähtömme jälkeen. Ei huono!

All aboard the Shinkansen! Väenpaljous ei ole ihan samalla tasolla Japanin kanssa

Tämä oli melkein täydellinen siirtyminen… mikäli olisimme vain olleet oikealla juna-asemalla! Olimme 14 kilometriä Tainanin keskustan ulkopuolella, vaikka meidän piti olla kaupungin keskustassa. Meille selvisi pian, että vain normaalit pikajunat pysähtyvät Tainanin keskustassa olevalla asemalla ja luotijunien asema on kaupungin ulkopuolella. Kaohsiung – Tainan väliä ei kannata siis mennä luotijunalla.

Löysimme hetken säätämisen jälkeen bussin, jolla pääsi noin puolessa tunnissa Tainanin keskustaan. Bussikuski ilmeisesti sääli meitä, sillä hän päästi meidät ilmaiseksi bussin kyytiin. Saimme siis tarinallemme hopeareunuksen. Hetken otti pannuun, mutta säädöt kuuluvat oleellisesti reissaamiseen ja pääsimmepä ainakin kerran luotijunan kyytiin! Kuljimme Taiwanin muut siirtymiset normaaleilla junilla.

Yleisesti

Tainan on Taiwanin vanha pääkaupunki ja samalla myös Taiwanin vanhin kaupunki. Asukkaita Tainanissa on vajaa 2 miljoonaa. Tornitalot loistavat pääasiallisesti poissaolollaan ja kulttuuri ja taide on selkeästi enemmän esillä kuin muualla Taiwanissa. Tainanissa on paljon pieniä kauppoja, kahviloita, ravintoloita ja erittäin paljon katuruokaa. Näimme kaduilla myös tanssiesityksiä ja livemusiikkia. Tainan on kauttaaltaan todella energinen kaupunki!

Kävelimme yhtenä iltana kadunkulman ohitse, jossa lapset pelasivat talon seinälle heijastettua Sega Street Fighteria. Aikuiset grillasivat taustalla kokonaista possua katsoen lastensa peliä. Aikuisten vieressä oli kylmälaukku, jossa kimalteli muutama olutpullo. Kaikki nauroivat ja nauttivat elämästä täysin siemauksin – sekä lapset, että aikuiset. Mitä muuta sitä tarvitsee? Tämä oli erittäin mieleenpainuva ja onnellinen hetki.

Olen lisännyt alla olevaan karttaan kaikki Taiwanin matkakohteemme. Lisäsin karttaan myös ravintoloita ja nähtävyyksiä, joissa kävimme.

Majoitus

AirBnB majoituksemme oli West Central Districtillä, josta oli kävelyetäisyys lähes kaikkiin Tainanin kohteisiimme. Sijainniltaan kämppä oli siis mahtava. Majoituksessa ei ollut mitään vikaa, mutta sitä ei myöskään jäänyt kaipaamaan. Kämpän hinta oli 22 euroa / yö, joten taiwanilaisittain tämä oli hyvä diili. Kokonaisuudessaan AirBnB tarjosi Tainanissa huomattavasti paremman palautuksen rahalle kuin hotellit.

Tainan: Liikkuminen

Liikkuminen on helpointa kävellen, busseilla ja takseilla. Metro on rakenteilla ja valmistuu joskus 2020-luvun aikana. Uber ei operoi Tainanissa, mutta löytyy Taipeista ja Kaohsiungista. Majoituksemme oli kaupungin keskustassa ja pystyimme kävelemään melkein kaikkialle. Kuten muuallakin Taiwanissa, käveleminen on turvallista myös öisin. Taksit eivät ole kalliita, mutta kielimuuri on iso. Kannattaa näyttää puhelimella Google mapsista kiinaksi osoite, jonne haluaa mennä. Anpingiin otimme paikallisbussin ja maksoimme kyydin EasyCardilla. Bussi oli kaikinpuolin länsimaalaista tasoa.

Tainan: Ruoka

Tainan on todella hyvä foodie kohde ja ruokalajeja löytyy joka lähtöön. Katuruokaa löytyi lähes jokaiselta pienemmältä kadulta ja lisäksi mm. isommalta Guohua streetiltä. Pelkästään ruoan vuoksi olisin voinut helposti tuplata Tainanin matkan keston. Missä muualla saa ruokakärrystä liekitetyt makrillisushit ja kustomoidut vegaaniset avokadosushit? Hinta oli muuten viisi euroa. Ihan sairasta.

Listaan seuraavaksi muutaman ravintolan, jossa kävimme. Lisäsin ravintolat tutusti myös Taiwanin karttaan.

• Fou Shi Yuan. Hyvä ja halpa vegeravintola, jossa ei ole englanninkielistä menua. Google translate ja avuliaat paikalliset riittivät saamaan hyvän annoksen. Buddhalaismunkki tuli kerran tulkkaamaan avuksemme ja toivotti meidät samalla tervetulleeksi Taiwaniin! Kävimme täällä kolme kertaa lounaalla. Annokset maksoivat pari euroa kappale. Osoite: No. 421號, Chenggong Road, West Central District, Tainan City, Taiwan 700
  • 正義餃子 . Nimi tuskin sanoo paljoakaan, mutta Xinmei streetiltä löytyi jumalallinen myky paikka lihansyöjille. Vastaava munakkaaseen hukutettua possu-kaalimykyannosta ei osunut kohdalle toista kertaa. Samalla kadulla oli monta muutakin mielenkiintoista ravintolaa, joissa olisimme varmasti käyneet ajan salliessa. Osoite: No. 10號, Xinmei Street, West Central District, Tainan City, Taiwan 700
Mieletön munakkaaseen hukutettu possu-kaalimykyannos. Tämän jälkeen hymyilytti pitkään.

Tainan: Näkemistä ja tekemistä

Tainanissa riittää paljon enemmän tekemistä, kuin mihin meillä oli aikaa töiden lomassa. Tässä muutamia tärppejä, jotka kerkesimme kokemaan:

• Shennong street. Hämärän laskeuduttua kaunis ja mukava katu päämäärättömään kävelyyn. Kadun varrella oli useita pieniä kauppoja, kahviloita, ravintoloita ja muutamia baareja. Nappasin täältä Spirited Away elokuvan Kaonashi hahmon tarran läppäriini. Spirited Away elokuva on muuten saanut inspiraationsa Taiwanilaisesta kylästä nimeltä Jiufen, joka sijaitsee Taipein pohjoispuolella.
  • Blueprint cultural & creative park. Hipsterikeidas joka on täynnä katutaidetta, tyylikkäitä pieniä kauppoja ja kahviloita. Palvelut ovat kalliita, mutta katsominen on ilmaista. Erilaisia Cultural & Creative parkeja on ympäri Taiwania ja ne ovat kokemani perusteella poikkeuksetta vierailun arvoisia.
  • Grand Mazu temple (Anping). Mazu on myyttisesti 27-vuotiaana kesken meditaation kuollut nainen, jota kutsutaan mm. nimillä sateentekijä, shamaani, vedenjumala, selvänäkijä, astraalimatkustaja, manaaja, parantaja ja taivaan kuningatar. Mazulle omistettuja temppeleitä löytyy tuhansia ympäri Taiwania, Kiinaa ja niiden lähimaita. Mazulaisuutta pidetään virallisesti Taolaisuuden/Buddhalaisuuden ulkopuolisena kulttina, mutta käytännössä uskonnot risteävät. Nippelitietona vielä mainittakoon, että Macaon kaupungin nimi tulee Mazulta.
  • Guohua street. Mielenkiintoinen 2km pitkä tie, joka soveltuu katuruokailuun ja shoppailuun pitkin päivää. Tällä kadulla syövät sekä paikalliset, että turistit. Varsinkin beef noodle ravintoloihin on usein pitkät jonot.
  • Anping old street. Hieman klaustrofobinen paikka, jossa on todella paljon ihmisiä pienessä tilassa. Tämä ei ole mielestäni mitenkään erityinen vierailukohde, vaikka on kovasti Tainanin turistikartalla. Kuvatkin jäivät itseasiassa ottamatta selviytymis-moden aktivoiduttua.

Paikoista, jotka jäivät meiltä käymättä, erityisesti veneily Taijian National Parkissa vaikutti mielenkiintoiselta.

Lähtö

Tarkoituksenamme oli mennä alun perin Tainanista Hualieniin junalla, josta kävisimme kuuluisassa Taroko National Parkissa. Taiwanin kansallispäivä nosti kuitenkin Hualienin majoitusten hinnat yli 300 euroon / yö. Taipein AirBnB hinnat olivat normaalit kansallispäivänä, joten päätimme jatkaa Tainanista junalla Taipeihin.

Ostin Tainan – Taipei junalipun Taiwan Railwaysin nettisivuilta ja latasin tämän jälkeen Taiwan Railways administration applikaation puhelimeeni. Latasin mobiililiput applikaatioon varausnumeroni ja passinumeroni avulla. Prosessi ei ole erityisen käyttäjäystävällinen, eikä looginen suomalaisaivoille. Sillä säästää kuitenkin rahaa, joten kannattaa olla kärsivällinen. Ensimmäisellä kerralla minulla paloi hermo pahasti (ja minä olen todella kärsivällinen), mutta toisella kerralla prosessi meni jo sutjakammin. Junalippu pikajunaan maksoi 550 TWD suunta (17 EUR) ja matka kesti 5,5 tuntia. Pikajunat ovat keskenään eri hintaisia ja ostamalla lipun netistä, voit valita halvimman pikajunan. Saimme kaksi lippua yhden lipun ja muutaman kirosanan hinnalla. Luotijunan hinta oli muistaakseni nelinkertainen, mutta yli puolet nopeampi.

Meille tuli lähtiessä todella kiire juna-asemalle, koska paikallisbussi ei saapunut aikataulussa. Saimme viime hetkellä pysäytettyä ohikiitävän taksin ja pyydettyä kuskin painamaan tallan pohjaan kohti juna-asemaa. Kannattaa suhtautua bussiaikatauluihin pienellä varauksella ja jättää tarpeeksi virhemarginaalia aikatauluihin. Pääsimme mobiililipun QR-koodilla sisään junaan ilman ongelmia.

Yhteenveto

Meillä ei ollut aikaa nähdä Tainania niin paljon, kuin olisimme halunneet. Meillä oli vain kolme päivää ja teimme samalla töitä. Lisäksi Satulla venyi Tainanissa työpäivät normaalia enemmän kiireiden vuoksi. Arvioisin, että normaalille turistireissulle 3-4 päivää riittää kuitenkin varsin hyvin.

Tainan on kaunis kaupunki, jossa kulttuuri on vahvasti läsnä. Kaupungin vibat ovat selkeästi energiset ja positiiviset. Syömistä, tekemistä ja näkemistä riittää useaksi päiväksi. Tainanin asuttavuusindeksi on varsin korkea. Pystyn kuvittelemaan rinnakkaismaailman, jossa asun Tainanissa onnellisena. Tie miehen sydämeen käy tunnetusti vatsan kautta ja Tainan ei ole tässä poikkeus. Mikäli jostain syystä palaisin Taiwaniin, Tainan olisi ehdottomasti listallani!

• PS. Tsekkaa myös muut Taiwanin matkablogit, mikäli et ole vielä lukenut niitä.

Osallistu keskusteluun

avatar
2 Kommenttiketju
2 Kommentitketjun vastaukset
0 Seuraajat

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
3 Kommentoineet henkilöt
JanzuIida in TranslationMikko / Matkalla MissÄ Milloinkin Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla MissÄ Milloinkin
Vierailija

Osaatko kertoa tarkemmin Jiufenista ja sen yhteydestä Spirited Away -elokuvaan? Hayao Miyazaki on mun suuri suosikki!

Iida in Translation

Ai vitsi! Itsellä oli Taiwaniin vajaa kaksi viikkoa ja Tainan pääsi juuri lipsahtamaan välistä. Maa kyllä lumosi niin syvästi, että takaisin on päästävä ja silloin ehdottomasti myös Tainaniin 🙂 Tämä oli tosi hyvä kokoamapostaus! Kauhea Taiwan-ikävä iski taas…