Maailmanympärimatka: reittisuunnitelma

Matkojen suunnitteleminen on hauskaa ja vielä kaiken lisäksi ilmaista. Maailmanympärimatka on kenties se kaikkein eeppisin matka suunnitella. Hyppää mukaan reissullemme! Päivitän matkasuunnitelmaamme tähän artikkeliin koko reissun ajan.

Matkojen suunnitelu on törkeän kivaa!

Tämä osio on kirjoitettu 25.10.2019

Yleistieto kasvaa huimasti tutkiessa potentiaalisia matkakohteita. En esimerkiksi ollut tietoinen siitä, että Hong Kongin odotetaan sulautuvan kokonaisuudessaan Kiinaan 2047. Tämän tiedostaen ei ole ihme että Hong Kongissa protestoidaan enemmän ja enemmän. Vapaampaan länsimaalaiseen elämään tottunut Hong Kongin nuoriso ei varmasti ole tulevista kommunistivuosistaan innoissaan.

Takaisin aiheeseen, eli matkojen suunnitteluun. Minulla on lukuisia matkoja suunniteltuina, joita en ole päässyt toteuttamaan – vielä. Ennen kuin päätimme tehdä etätöitä ulkomailta vuoden 2019 loppuun asti, suunnittelimme matkaavamme maateitse Iraniin asti. Ehkä jonain päivänä vielä toteutamme tuon reissun, tai ehkä emme, mutta reissua oli silti siistiä suunnitella.

Olemme suunnitelleet maailmanympärimatkaamme yli vuoden verran ja käyneet eri skenaarioita lävitse. Matkakohteet ovat määritetty luonnollisesti mielenkiintojemme mukaisesti. Vältämme huippusesongilla matkustamista varsinkin kalliimmissa maissa. Ideaalissa tilanteessa olemme matkakohteessamme juuri ennen huippusesonkia tai heti sen jälkeen. Tällöin säät ovat yleensä hyvät, mutta hinnat ovat puolet huippusesongin hinnoista.

Suunnittelemassa päivän kävelyreittiä Annapurna Circuitilla (Nepal, 2005)

Maailmanympärimatka pakottaa kompromisseihin, sekä sesonkien, että varusteiden osalta. Lämpötilojen, vuodenaikojen ja mantereiden vaihtuessa kannamme varmasti aina jotain turhaa tavaraa mukanamme. Olemme valinneet mukaan mahdollisimman yleispäteviä, pieniä ja kevyitä varusteita. Yritämme olla varustautuneita säähän kuin säähän, mutta pitkällä reissulla tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Rinkkaa pitää jaksaa kantaa mukana, joka motivoi pitämään varustemäärän minimissään.

Varustus etätyöjaksolle 2019

Maailmanympärimatka – Ota viimeinen kuulutus seurantaan Instagramissa ja pysy mukana matkassa reaaliajassa!

Maailmanympärimatka jakautuu kahteen vaiheeseen

Tämä osio on kirjoitettu 25.10.2019

Ensimmäisessä vaiheessa liikumme verkkaisesti Aasiassa ja teemme etätöitä reissun päältä. Etätyöjaksomme kestää vuoden 2019 loppuun asti. Tulemme joulupyhiksi takaisin Suomeen, jonka jälkeen päivätyöt jäävät taustalle. Matkakohteinamme ensimmäisessä vaiheessamme ovat Malesia, Indonesia, Taiwan, Intia ja Thaimaa.

Toisessa vaiheessa matkaamme täysipäiväisesti ilman konkreettista paluupäivämäärää. Suuntaamme Aasiaan, Oseaniaan ja Etelä-Amerikkaan. Matkakohteinamme ovat Kiina, Filippiinit, Australia, Uusi-Seelanti, Argentiina, Chile, Uruguay, Brasilia, Bolivia, Peru, Ecuador ja Kolumbia. Reittisuunnitelmamme on tehty alustavasti 2020 lokakuuhun asti. Tarkennamme suunnitelmaa reissun edetessä. Alla olevassa kartassa näkyy vihreällä jo käydyt maat, keltaisella missä olemme tällä hetkellä ja sinisellä seuraavat suunnitellut maat.

Haluamme vierailla Uudessa-Seelannissa maaliskuussa ja Chilen/Argentiinan Patagoniassa huhtikuussa huippusesongin jälkeen, mutta ennen kuin talvi iskee. Muutoin aikataulumme on joustava ja voimme mennä fiiliksen mukaan.

Otamme joulupyhien aikana telttailuvarusteet Suomesta mukaan. Säästämme siten kokonaiskuluissa ja pääsemme käyttämään meille tuttuja varusteita. Saatamme lähettää telttailuvarusteet takaisin Suomeen Patagonian jälkeen, mutta aika näyttää miten käy. Katsoessani tulevaisuuteen, aistin ainakin rinkan painon aiheuttavan kirosanojen lentelyä ensi vuonna.

Raha todennäköisesti määrittelee paluupäivämäärämme Suomeen, mutta optimitilanteessa vältämme Suomeen palaamisen talvella. Olen eriyttänyt maailmanympärimatkamme budjettiseurannan erilliseen blogikirjoitukseen. Kuten budjettimme, myös reittisuunnitelmamme on määritetty noin vuodeksi eteenpäin. Sekä aikataulu että reittisuunnitelma elää reissun aikana fiiliksen mukaan.

Maailmanympärimatka | Vaihe 1: Etätöissä pääosin tutuissa maissa

Tätä osiota on päivitetty 01.04.2020

Elokuu 2019 | Berliini, Tsekki ja Borneo

Maailmanympärimatka starttasi elokuussa ja pidimme koko elokuun lomaa. Lensimme Berliiniin muutamaksi päiväksi, josta jatkoimme bussilla Prahaan. Prahassa tapasimme suomalaisen ystäväpariskuntamme, joiden kanssa menimme Brutal Assault metallifestareille (Tästä festarien viralliselle kotisivulle). Brutal Assaultin matkablogi löytyy tästä.

Brutal Assaultin jälkeen lensimme Helsinkiin yhdeksi yöksi ja pakkasimme rinkkamme syksyn reissua varten. Jatkoimme seuraavana päivänä Helsingistä kohti Dohaa, jossa meillä oli yhden yön välilasku. Qatar Airwaysin stopover diilillä sai 20 eurolla viisumin ja yhden yön viiden tähden hotellissa. Koimme millaista on olla +52 asteen lämpötilassa ulkona ja millaista on asua luksushotellissa. Muutoin välilaskusta jäi varsin vähän kerrottavaa. Lähi-Idässä matkustaminen elokuussa on ajanhukkaa kuumuuden vuoksi.

Dohasta jatkoimme Kuala Lumpuriin, jossa vietimme yhden yön. Lensimme seuraavana päivänä Borneoon vajaaksi kahdeksi viikoksi. Borneon matkablogi on luettavissa täältä.

Borneo: Oranki Sepilokin orankien kuntoutuskeskuksessa Borneossa
Orangin näkeminen oli mieletöntä

Syyskuu 2019 | Bali & Kuala Lumpur

Suuntasimme Borneosta Balille kuukaudeksi. Bali kirjoitukset ovat kahdessa osassa. Ensimmäinen Ubudiin ja etätöihin keskittyvä kirjoitus löytyy tästä. Toinen päiväretkiin keskittyvä kirjoitus löytyy tästä.

Balin jälkeen tarkoituksenamme oli siirtyä Taiwaniin. Päätimme tehdä lyhyen stopin Kuala Lumpurissa huomattuamme lentoyhteyksien menevän sitä kautta. Kuala Lumpurin matkablogi löytyy tästä.

Alkuperäisenä suunnitelmanamme oli jatkaa Taiwanista Intiaan Keralaan. Päätimme kuitenkin Kuala Lumpurissa ollessamme skipata Keralan ja pidentää tulevaa Thaimaan reissuamme kahden kuukauden mittaiseksi. Mitään painavaa syytä muutokselle ei ollut, vaan päätös tuli enemmän fiilispohjalta. Haimme Kuala Lumpurissa Thaimaan suurlähetystöstä kahden kuukauden Thaimaan turistiviisumin.

Lokakuu 2019 | Taiwan

Jatkoimme Kuala Lumpurista matkaamme Etelä-Taiwanin Kaohsiungiin. Olimme Taiwanissa noin kolme viikkoa. Taiwanin reissukirjoitukset löytyvät viidessä osassa:

Lokakuu – Joulukuu 2019 | Thaimaa

Lensimme Taipeista Bangkokiin, josta jatkoimme seuraavana päivänä bussilla Koh Changin saarelle pariksi viikoksi. Koh Changin matkablogi löytyy tästä. Koh Changilta lensimme Ao Nangiin Krabille, jossa vietimme pari viikkoa kavereidemme kanssa. Krabin matkablogiin pääsee tästä. Ao Nangista jatkoimme veneellä Koh Lantalle, jossa olimme kolmisen viikkoa. Pääsimme viettämään aikaa kavereidemme kanssa myös Lantalla. Koh Lantan matkablogi löytyy tästä.

Joulukuu 2019 | Hong Kong & Suomi

Palasimme Suomeen joulupyhiksi. Satu lopetti työnsä vuoden lopussa, joka oli suurin syy paluuseemme. Löysimme edulliset menopaluulennot Hong Kongista Helsinkiin, joten päätimme viettää muutaman päivän Hong Kongissa ennen paluutamme Suomeen. Broidini ja systerini korottivat meidät synttärieni kunniaksi business-luokkaan paluulennollemme, joten pääsimme palaamaan tyylillä (kiitos!!!).

Olin ollut monta vuotta putkeen poissa Suomesta jouluna, joten oli todella mahtavaa viettää joulu Suomessa. Ehdimme viettämään aikaa perheen kanssa, käymään lempi lounaspaikoissamme, näkemään kavereita ja käymään Tavastialla metallikeikalla.

Maailmanympärimatka vaihe 2: Pitkäaikainen matkustaminen ilman päivätöitä

Tätä osiota on päivitetty 01.04.2020

Tammikuu 2020 | Kiina, Filippiinit, Indonesia (Bali)

Palaamme Helsingistä Hong Kongiin tammikuun alkupuolella. Suunnittelimme alunperin olevamme Kiinassa 28 päivää. Halusimme pyöriä Kiinan vuoristossa, kunnes ymmärsimme näkyvyyden olevan olematon tammikuussa. Päätimme käydä ainoastaan Shenzhenissä ja jättää muun Kiinan seuraavaa kertaa varten. Tämä oli super onnekas päätös orastavan koronaepidemian kannalta. Shenzhenin reissusta kertova kirjoitus löytyy tästä.

Shenzhenin jälkeen palasimme junalla takaisin Hong Kongiin ja lensimme Filippiineille kahdeksi viikoksi. Vietimme aikaa Cebun, Boholin ja Siquijorin saarella. Filippiinien matkablogi löytyy tästä.

Cebun vesiputoukset olivat päräyttäviä

Helmikuu 2020 – Maaliskuu 2020 | Australia & Uusi-Seelanti

Vietimme Australiassa kaksi viikkoa. Olimme viikon Melbournessa ja toisen viikon kävelemässä teltan kanssa Great Ocean Walkia. Australian kirjoitus on luvassa myöhemmin.

Lensimme Melbournesta Queenstowniin Uuden-Seelannin eteläsaarelle. Matkamme aikana koronavirus alkoi yltymään globaalisti. Kerkesimme reissaamaan lähes Uuden-Seelannin halki kunnes jäimme jumiin rajojen sulkeutuessa ja lentojen peruuntuessa. Lisää jumiinjäämisestä näissä kirjoituksissa; ”Suunnitelmat uusiksi” ja ”Lockdown”. Reissusta kertovat blogikirjoitukset ovat luvassa myöhemmin.

Maailmanympärimatka vaihe 3: Jumissa Uudessa-Seelannissa

Huhtikuu 2020 – Heinäkuu 2020

Koronan myötä epävarmuus on uusi musta, jonka vuoksi voimme vain odottaa parempia aikoja. Haimme work and travel viisumia, jonka avulla saisimme olla Uudessa-Seelannissa maksimissaan 12 kuukautta. Pystyisimme töitä tehden kattamaan elinkustannuksemme. Hanttihommia löytyy hedelmäpelloilta ja viinitiloilta helposti, eikä ole tarvetta sitoutua pitkiin työsuhteisiin. Tämän lisäksi on tarjolla useita pätkätoimistotöitä, mikäli niitä haluaa tehdä. Tarkoituksenamme ei kuitenkaan ole ainakaan näillä näkymin jäädä koko vuodeksi Uuteen-Seelantiin, mutta aika näyttää mitä tapahtuu.

Maailmanympärimatka vaihe 4: Tuntematon

Elokuu 2020 | Etelä-Amerikka, paluu Suomeen, vai jotain muuta?

Suunnitelmamme ovat tällä hetkellä täysin auki. Vuoden 2020 kolmas vuosineljännes näyttää mikä on fiksuin tapa edetä silloisessa maailmantilanteessa. Vaikka olemme joustavia aikataulun suhteen, pidän joulun 2020 viettoa Uudessa-Seelannissa epätodennäköisenä. Elokuussa rajoitettu kansainvälinen liikkuminen on mielestäni realistista, mutta matkustaminen palautunee ennalleen vasta rokotteen kehittämisen jälkeen. Rokote taas todennäköisesti valmistuu kuluttajakäyttöön vasta 2021 aikana. Juuri nyt on melko mahdotonta sanoa miltä maailma näyttää edes muutaman kuukauden päästä.

Elämme hetkessä, nautimme Uudesta-Seelannista parhaamme mukaan ja olemme suunnitelmiemme suhteen niin notkeita kuin voimme olla.

Osallistu keskusteluun

avatar
4 Kommenttiketju
4 Kommentitketjun vastaukset
0 Seuraajat

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
5 Kommentoineet henkilöt
JanzuMerja / Merjan matkassaTerhiReissu-JaniMikko / Matkalla Missä Milloinkin Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Vierailija

Onhan tuo teidän matka ollut ihan mieletön jo nyt! Ja kyllä te sinne Etelä-Amerikkaankin varmasti pääsette.

Reissu-Jani

Kiinnostava matka teillä on ollut tähän asti. Olin vuosia sitten kolme viikkoa Uudessa-Seelannissa — todella hieno paikka. Positiivisesti ajateltuna ehkäpä paras paikka olla, Suomen jälkeen, jumissa covid-19 aikana. Tuollakin pääsee seuduille, joissa saa olla rauhassa ja luontohan tuolla on upeaa. Kannattaa nyt hyödyntää se aika kunnolla. Mielenkiintoista on nähdä kun lentoliikenne alkaa että mitenkäs lippujen hinnat tulevat olemaan – itse uskon että halpa matkustaminen on ohi ainakin väliaikaisesti jotta yhtiöt voivat rahoittaa toimintaansa.

Terhi
Vierailija

Hieno matka ja hyvät suunnitelmat. Upeaa, että pystytte joustamaan kuukausikaupalla (vähän pakkokin toki). Ihan vähän kadehdin tuollaista täydellistä heittäytymistä.

Merja / Merjan matkassa

Hieno matka teillä on ollut jo tähän asti. Korona laittoi kaikilla suunnitelmat uusiksi, toki teillä haastavampaa kun jäitte Uuteen Seelantiin. Me ehdittiin just tehdä Australian reissu ennenkuin koronakriisi pääsi valloilleen.