Kotoisa paratiisi nimeltä Koh Lanta + Thaimaan reissun budjetti!

Tämä on kolmas ja viimeinen osa Thaimaan kirjoitussarjaa. Olimme kolme viikkoa Koh Lantalla marraskuun puolivälistä joulukuun alkupuolelle asti. Koh Lanta oli etätyöjaksomme viimeinen etappi, jonka jälkeen päätimme keskittyä täysipäiväisesti matkustamiseen. Koh Lantalla saimme seuraa kavereistamme, jotka tulivat käymään Suomesta valohoidossa musertavan pimeän marraskuun jälkeen. Nappaa tästä blogitekstistä tärpit Koh Lantan saarelle! Lopussa vielä koko Thaimaan reissumme budjetti.

Ota viimeinen kuulutus seurantaan Instagramissa ja pysy mukana matkassa reaaliajassa!

Saapuminen Koh Lantan saarelle

Saavuimme Koh Lantalle Krabilta lautalla, joka oli noin tunnin myöhässä. Lautta saapui Koh Lanta Yain pohjoisosaan Saladanin satamaan. Satamasta pääsee jatkamaan kätevästi songthaewilla ja tuktukilla ympäri saarta. Meitä odotti kuitenkin satamassa majoituksemme omistaja, joka tarjosi ilmaisen kyydin majoituksellemme. Kaverimme jatkoivat Songthaewilla kohti Long Beachia, jossa oli heidän hotellinsa. Lantalle pääsee myös minibussilla ja se on usein halvempi ja nopeampi vaihtoehto kuin lautta.

Koh Lanta: Yleisesti

Koh Lanta koostuu kahdesta eri saaresta – Koh Lanta Yaista ja Koh Lanta Noista. Koh Lantasta puhuessa tarkoitetaan Koh Lanta Yain saarta. Koh Lanta Noilla on hyvin vähän turisti-infraa.

Olimme Koh Lantalla marraskuussa ennen varsinaista matkasesonkia. Sää ei ollut aina paras mahdollinen, mutta sadekuurot rajoittuivat suurimmaksi osaksi iltoihin. Sää ei haitannut reissuamme ja jälkimmäinen puolisko marraskuusta soveltuu kokemuksemme perusteella hyvin Lantalle matkustamiseen. Majoituksemme omistajan mukaan Lantan sää on myös sadekaudella parempi kuin Krabin alueella.

Merivesi oli Koh Lantalla marraskuussa lämpimämpää kuin matkasesongilla, joka on minun kaltaiselle kylmää vettä karttavalle maakravulle plussaa. Merivedessä oli valitettavasti toisinaan meduusan toukkia, jotka pistelivät uidessa ärsyttävästi. Ei hätää, meduusan toukat eivät ole kuitenkaan vaarallisia ihmiselle.

Koh Lantan turistikeskittymät ovat painoittuneet länsirannikolle. Klong Dao ja Long Beach vaikuttivat olevan saaren suosituimpia alueita. Koh Lantan idyllisimmät rannat sijaitsevat poukamissa, jotka löytyvät eteläisestä osasta länsirannikkoa. Majoituimme länsirannikon puolivälissä Klong Ninissä, joka oli sopivan rauhallinen alue etätyöarjen viettoon.

Koh Lantan rannat olivat vieraillessamme melko puhtaita. Tätä edesauttaa Thrash Heron aktiivinen yhteisö, joka siivoaa sunnuntaisin Koh Lantan rantoja. Majoituksemme omistaja kertoi lisäksi tuulen suunnan kääntyneen sadekauden jälkeen, jolloin meressä vellova jäte työntyy poispäin Koh Lantan rannoista. Sadekaudella rannat lienevät siis paljon likaisemmassa kunnossa kun jäte palaa kohti rannikkoa.

Koh Lantalla riittää pohjoismaalaisia

Pääsimme nauttimaan puhtaista rannoista kavereidemme kanssa, joka oli mielettömän hienoa! Krabin kirjoituksesta tutut Jarmo ja Saana olivat kanssamme viikon Lantalla. Meillä oli kunnia saada myös toinen kaverimme Jyri kanssamme Koh Lantalle. Ikävöin kavereita ja perhettä aina reissun päällä, joten oli siistiä saada kaverit mukaamme edes hetkeksi.

Suomalaisia oli Lantalla paljon myös meidän poppoomme lisäksi. Facebook-ryhmällä Koh Lantan ystävät on tätä tekstiä kirjoittaessa vähän vajaa 2000 jäsentä, joten Lantan suosio on vankka suomalaisten keskuudessa. Edellä mainittu ryhmä toimi hyvänä lähteenä Lantan reissua suunnitellessa. Länsinaapurit vetävät jälleen kerran pidemmän korren, sillä ruotsalaisia löytyy Lantalta vielä enemmän kuin suomalaisia. Päätien varrella näytti olevan jopa Lilla svenska skolan ja muutama tuktuk oli maalattu Ruotsin lipun väreihin. Melko absurdia.

Törmäsin Lantalla sattumalta vaihtarikaveriini, jota en ollut nähnyt seitsemään vuoteen! Turistipariskunta pyysi Jyriä ottamaan kuvan heistä ollessamme rannalla. Tajusin nopeasti tuntevani seurueen, mutta kesti hetken saada synapsit kasaan, jotta sain nimet päähäni. Kyseessä oli ranskalainen Guillaume ja puolalainen Asia. He alkoivat seurustella vaihtarivuoteni aikana Puolan Katowicessa vuonna 2009. Olin muutamaa vuotta myöhemmin myös vieraana heidän häissään. He olivat saaneet lapsen alle vuosi sitten, ja tämä oli heidän ensimmäinen ulkomaanmatkansa lapsen kanssa.

Majoituimme uudessa rivarissa pitkäaikaisvuokralla

Majoituimme kolmen viikon ajan Klong Ninin alueella. Vuokrasimme asuntomme pitkäaikaisvuokrana Facebook-ilmoituksen perusteella noin 15 eurolla / yö. Maksoimme sähkön erikseen todellisen käytön perusteella. Sähkö maksoi kolmelta viikolta 25 euroa. Vuokraan kuului nopea 100 mbs netti, joten työt sujuivat helposti asunnolta. Meillä oli myös pieni keittiö ja välineet kevyeeseen kokkaukseen. Value for money!

Asunto oli osa upouutta rivarikompleksia rauhallisessa ympäristössä, noin 300 metrin päässä Klong Ninin rannasta. Olimme ensimmäiset vieraat ja varaushetkellämme majoitus ei ollut vielä varattavissa varauspalveluiden kautta. Lähtiessämme majoitus oli saanut nimekseen Samati Best House. Majoitusta pyörittävät mukava sveitsiläinen mies ja lupsakka thai nainen. Suosittelen resorttia lämpimästi kaikille, joille ei ole tärkeää olla aivan rannalla.

Liikkuminen Koh Lantalla

Skootteri on paras tapa liikkua Koh Lantalla. Vuokrasimme skootterin 150 THB / päivähintaan (4,5 euroa). Koh Lantan tiet olivat yllättävän huonokuntoisia verrattuna Koh Changiin ja Krabiin, joten kannattaa ajaa rauhallisesti. Kuopat ovat välillä todella syviä ja niihin ajaessa kaatuminen on lähellä. Marraskuussa satoi iltapäivisin lähes säännönmukaisesti, jolloin kuopat olivat usein täynnä vettä ja niitä oli vaikeampi havaita.

Thai kypärät ovat lähinnä vitsi turvallisuuden kannalta, eikä niissä ole yleensä edes visiiriä. Sadekuurot ovat paikoittain niin rankkoja, että pisarat sattuvat ja näkeminen on todella vaikeaa. Aurinkolasien läpi on todella vaikeaa nähdä sateella. Muistiinpanoissani näyttää lukevan ytimekkäästi ”sateessa ajaminen on suht perseestä” ja se kuvaa näin jälkeenpäinkin tuntotiloja hyvin.

Ajoimme yhtenä iltana sateella nuorisojoukon perässä, kun seurueen yksi mimmeistä kaatui skootterilla kyljelleen. Hän näytti ajaneen kuoppaan hitaalla vauhdilla ja panikoi tämän jälkeen vetämällä kaasun pohjaan. Parkkeerasin skootterini tien viereen, nostin mimmin skootterin maasta ja siirsin pientareelle. Satu veti keskellä tietä seisovan shokissa olevan mimmin tien sivuun.

Mimmi näytti pääsevän onnettomuudesta muutamalla ruhjeella, joskin adrenaliinin laskettua häntä saattoi sattua enemmänkin. Hänellä oli onneksi päällään kevytuntuvatakki, joka otti ison osan osumasta. Kenellä on tropiikin sadekuurossa päällään kevytuntuvatakki!? Noh, onneksi oli. Kehoitimme häntä ja hänen kavereitaan käymään sairaalassa mahdollisen aivotärähdyksen poissulkemiseksi.

Missä syödä Koh Lantalla?

Ehdimme syömään kolmen viikon aikana Lantalla useammassa hyvässä ravintolassa. Jaan seuraavaksi tärpit ravintoloihin, johon olen lisännyt ulkomuistista hintaskaalan. Kävimme pääosin halvoissa ja keskihintaisissa ravintoloissa. Söimme pääasiallisesti paikallista ruokaa, koska se on useimmiten paljon parempaa ja halvempaa kuin länsimaalainen ruoka. Olen lisännyt kaikki mainitsemani ravintolat myös alla olevaan Thaimaan karttaan.

Diamond cliff restaurant

Kielekkeellä sijaitseva Diamond cliff ravintola tarjoaa taatusti saaren parhaimmat hinta/laatu/näkymäsuhteet. Teimme ravintolasta töitä useampaan kertaan, sillä paikan wifi oli nopea eikä näkymissäkään ollut mitään valittamista. Menulta löytyy vähän kaikkea, mutta thai-ruoka oli ainakin hyvää. Ravintolasta pääsee alas kauniille Nui Beachille. Annokset maksoivat 100 – 200 THB (3 – 6 euroa).

Soul Kitchen

Kävimme Klong Ninin rannalla olevassa Soul Kitchenissä pariin kertaan. Thai annokset olivat laadukkaita ja tunnelmakin oli ihan jees. Annokset olivat 150 – 250 THB (4,5 – 7,5 euroa).

Massaman curry

Jai-dee restaurant

Mikäli emme tienneet minne mennä syömään, menimme usein Klong Ninin rannalla olevaan Jai-Deehen. Menulta löytyy standardit thai annokset. Annokset olivat 100 – 200 THB (3 – 6 euroa).

Tuesday morning

Mikäli tekee mieli katsoa auringonlaskua ja syödä samalla hyvää länsimaalaista ruokaa, Tuesday Morning on siihen hyvä paikka. Ravintola sijaitsee etelässä Klong Hinin beachilla. Annokset olivat 150 – 300 THB (4,5 – 9 euroa).

Bobby big boi

Asuntomme vieressä oleva ravintola, jossa kävimme muutamaan kertaan. Annokset olivat isoja ja keskihintaisia. Ravintolassa oli useampi telkkari ja mahdollisuus katsoa futista iltaisin. Katsoimme täällä Norwich – Arsenalin Pukki partya Jyrin kanssa. Kaveriporukkamme piti samanaikaisesti kisastudiota Helsingissä O’Learysissä! Annokset olivat 100 – 200 THB (3 – 6 euroa).

Three sisters

Kävimme Three sisterissä syömässä pariin kertaan. Täällä et maksa näkymistä, sillä ravintola sijaitsee päätien varressa Khlong Khongilla. Annokset olivat erinomaisia ja Khao Soi oli kenties paras ateriani koko saarella. Annokset olivat 50 – 150 THB (1,5 – 4,5 euroa)

Happy veggie Koh Lanta

Happy veggie on vegeravintola lähellä Relax Bayta. Ruuat olivat laadukkaita ja hinnat olivat hieman halvemmat kuin naapurissa. Annokset olivat 100 – 250 THB (3 – 7,5 euroa).

Yawee restaurant

Yawee restaurant on halpa ravintola, jossa ei makseta näkymistä. Ravintola sijaitsee ison tien vieressä Relax Bayn lähellä. Ruoka oli edullista ja erittäin hyvää. Annokset olivat 50 – 150 THB (1,5 – 4,5 euroa).

Massaman curry todennäköisesti

Mays kitchen

Mays Kitchenissä on hyvä meininki ja keskitason hinnat. Ravintolassa on avokeittiö ja iltaisin iso bbq. Ravintola sijaitsee Long Beachilla päätien varressa. Kävimme täällä useampaan kertaan ja ravintola oli ehdottomasti yksi saaren parhaimmistoa. Annokset olivat 100 – 350 THB (3 – 10 euroa).

The best isaan restaurant of Koh Lanta

The best isan restaurant on halpa ravintola päätien varrella Long Beachilla. Nuudelikeitto oli erittäin hyvää ja lista vaikutti muutenkin hyvältä ja edulliselta. Annokset olivat 50 – 150 THB (1,5 – 3,5 euroa).

Lap roi et

Lap roit et on halpa ja hyvä ravintola Klong Daolla päätien varrella. Paikalliset kävivät täällä myös, mikä on aina hyvä merkki! Ravintolassa on iltaisin usein iso bbq. Ainakin nuudelikeitot ja papaija salaatti olivat mahtavia. Annokset olivat 50 – 150 THB (1,5 – 3,5 euroa).

Kanakeitto

Lazy days bungalows

Lazy days bungalowsissa on erittäin hyvä ruoka, joskin paikka on hieman hintavampi. Ravintola sijaitsee Relax bayn rannalla. Ravintolassa pyöri illalla mieletön määrä hyttysiä, mutta oli muutoin erittäin viihtyisä. Annokset olivat 150 – 300 THB (3 – 9 euroa). Törmäsimme isoon parimetriseen käärmeeseen poistuessamme ravintolasta. En ollut nähnyt niin isoa käärmettä luonnossa aiemmin, joten senkin voi rastittaa pois listalta.

No idea, mutta hyvältä näyttää

Mitä tehdä Koh Lantalla?

Koh Lantan aktiviteetit keskittyvät pitkälti rentoutumiseen. Toisinaan päivän isoin aktiviteetti oli olla tekemättä mitään – ja se oli täysin ok! Mikäli tämän sisäistää, Koh Lanta on mahtava paikka. Koh Lanta on tunnettu mahtavista auringonlaskuistaan ja idyllisistä postikorttirannoistaan.

Lantalta löytyy aikuisten pirtelöitä ja taikasieniä, mutta turismi ei pyöri huumeiden ja bilettämisen ympärillä. En nähnyt kolmen viikon aikana yhtään kännisekoilijaa huolimatta pohjoismaalaisten suuresta määrästä. Prostituutiota löytyy varmasti jostain päin Lantan saarta, mutta Thaimaan tasolla sitä on olematon määrä. Tämän vuoksi Lanta on lapsiperheiden ja rauhallisempaa elämää etsivien suosiossa. Lantan turistit ovat rauhallisempaa sakkia ja he keskittyvät pääasiallisesti relaamiseen. Juuri tätä toivoin Lantan tarjoavan etätöiden lomassa.

Listaan seuraavaksi muutamia asioita, joita teimme Lantalla. Olen lisännyt mainitsemani paikat myös alla olevaan Thaimaan karttaan.

Auringonlaskujen katsominen

Koh Lanta tunnetaan eeppisistä auringonlaskuistaan. Olimme niin pitkään paikallaan Koh Lantalla, että pääsimme todistamaan tämän useampaan kertaan. Parhaat auringonlaskuspotit löytyvät rannoilta.

Rannoilla relaaminen

Rantoja löytyy monia ja niitä on moneen eri makuun. On pitkiä ja leveitä turistisempia rantoja, sekä idyllisiä poukamarantoja, joissa ei juuri turisti-infraa ole. Vuorovesien vaikutus on läsnä, mutta koko ranta ei katoa nousuvedelläkään. Rannoille saa helposti levitettyä pyyhkeen ja aurinkotuoleja löytyy resorteista. Tilaa rannoilla riittää aina, koska jengi jakautuu monelle eri rannalle mieltymystensä ja/tai laiskuutensa mukaisesti.

Vietimme suurimman osan ajastamme Klong Ninin rannalla, mutta myös Nui Beach ja Nui Bay Beach tulivat tutuiksi. Kävimme skootterilla katsastamassa jokaisen rannan, paitsi ihan etelässä kansallispuistossa sijaitsevan Bamboo beachin. Kuvista on varsin vaikeaa päätellä jälkeenpäin, mikä oli mikäkin ranta, joten jätän arvaamatta ne mitä en tiedä varmuudella. Koh Lantalla ei ole kenties maailman kauneimmat rannat, mutta ne olivat juuri sopivia minulle.

Klong Dao

Klong Nin

Long beach / Phra Ae

Nui Bay

Nui Beach

Rantabaareissa hengailu

Varsinkin pienemmillä rannoilla on useita todella rentoja baareja. Happy hour hinnat eivät myöskään päätä huimaa, sillä pieni bisse on useimmiten 50 THB (1,5 eur) ja iso (0,7l) 100 THB (3 eur). Olimme pääasiallisesti Klong Ninissä Blue Moon Barissa tai Soul Kitchenissä. Ostimme välillä 7-Elevenistä eväät ja olimme oman pyyhkeemme kanssa rannalla.

Vieraile Lanta Animal Welfaressa

Lanta Animal Welfare (LAW) on Koh Lantalla toimiva eläinsairaala ja eläinten hoivakoti, jonne tuodaan sairaita ja vahingoittuneita eläimiä. LAW keskittyy pääasiallisesti kissoihin ja koiriin, mutta hoitaa myös muita eläimiä. Koko paikka pyörii vapaaehtoistyöllä ja lahjoituksilla, joten turistit voivat tukea tätä omalla valinnallaan.

Ilmainen opastettu vierailu saattaa aiheuttaa lemmikkikuumeen, varsinkin kun kuulee mitä osa eläimistä on joutunut kärsimään. Apu on lähellä, sillä kaikki keskuksen eläimet ovat adoptoitavissa. Vierailu kypsytti minulle myös päätöksen siitä, että kun hankin aikanaan eläimen, se olisi rescue eläin.

Khao mai kaew luolasto

Kävin Khao mai kaew luolastossa Jyrin kanssa. Luola tarjosi kivaa vaihtelua ranta-aktiviteeteista, vaikka en ole iso luona fani. 300 THB (9 euroa) hintaan sisältyi opas ja pääsymaksu kansallispuiston alueelle. Patikointi luolalle kesti noin 30 minuuttia. Oli kiva päästä Lantan ytimeen sademetsän keskelle pyörimään, sillä se kiinnosti minua enemmän kuin itse luola. Luolassa pyörittiin noin tunti, jonka jälkeen palattiin samaa reittiä pitkin takaisin 30 minuuttia.

Oppaanamme oli rento thai-mies, joka on reissannut kaakkois-aasiassa melko paljon. Opas kertoi muun muassa, että paikallisilla viljelijöillä on tällä hetkellä vaikeaa kumipuu- ja palmuöljyn hintojen laskiessa pohjamutiin. Kumipuusta maanviljelijät saavat 10 THB / kilo (0,30 euroa), palmuöljystä 2 THB / kilo (0,06 euroa). Maanviljelijät tekevät usein toista työtä elättääkseen perheensä. Oppaamme ei kuitenkaan tarvinnut tehdä muuta kuin oppaan töitä, joten hyvä hänelle.

Luolassa pääsee/joutuu kiipeämään, ryömimään, konttaamaan ja olemaan ahtaissa tiloissa. Oletan kuitenkin, että klaustrofoobikko pärjää luolassa. Araknofobiasta kärsivällä voi olla vaikeampaa, sillä hämähäkkejä luolassa riittää. Luolan ahtain kohta tulee luolareitin lopussa ryömiessä pienestä aukosta ulos kohti valoa. Vaatteet likaantuvat reissulla varmasti ja kunnon kengät ovat ehdottomat.

Skootterimatka itärannalle

Koh Lantan itärannalle kannattaa ehdottomasti tehdä skootterimatka. Kävin täällä kertaalleen Jarmon, Saanan ja Satun kanssa ja toiseen kertaan pöristelemässä Jyrin kanssa.

Mikäli lähtee ajamaan Klong Ninin kohdalta vuoriston yli itärannikolle, puolivälissä matkaa on Viewpoint Hill, josta avautuu hienot näkymät ympäristöön. Otimme kukkulalle Jarmon ja Saanan kanssa offroad reitin maps.me:tä seuraillen. Reitti osoittautui erittäin hankalaksi, joten en suosittele kukkulalle ajamista. Myöhemmin näimme, että olisimme voineet ajaa tietä pitkin ravintolaan, josta näkymät olivat suunnilleen samat. Noh, Jarmo sai kunnon treeniä skootterilla ajoon ja läpäisi kokeen heittämällä!

Pysähdyimme Jyrin kanssa myös Klong Ninin alkupäässä tutkimaan paikallista toria, jossa oli saatavilla paljon hedelmiä, kalaa ja katuruokaa. Törmäsimme myös ekaa kertaa elämässäni villiin riikinkukkoon. Siinä on muuten oikeasti majesteettinen lintu. Old Lanta Townia lukuun ottamatta itärannikon turisti-infra on minimaalinen, mutta siinä piilee koko paikan viehätys. Ympäristö on autenttista ja luonto pääsee oikeuksiinsa vielä enemmän kuin lännessä.

Skootterimatka Koh Lanta Noille

Kannattaa tutustua myös Koh Lantan pohjoispuolella sijaitsevaan Koh Lanta Noin saareen. Koh Lanta Noin tiet ovat paremmassa kunnossa kuin Koh Lanta Yailla, mikä oli täysin odottamatonta. Saaria yhdistävältä pitkältä sillalta avautuu hienot näkymät Saladanin kylään. Diggasin kurvailla Koh Lanta Noilla pari tuntia, vaikka siellä ei ole mitään tiettyä nähtävyyttä.

Päätimme reissumme autiolle Langsodin rannalle. Rannasta tuli todella hyvä fiilis. Kukaan tuskin pahastui, vaikka porhalsimme skoottereilla pienen pätkän Langsodia Jyrin kanssa ja nautimme elämästä…

Tähtitaivaan katselu ja hengailu rannalla

Olimme Jyrin ja Sadun kanssa pariinkin otteeseen Klong Ninin rannalla bluetooth kaiuttimen, pyyhkeen, hongthong thai-viskin ja parin oluen kanssa rannalla katsomassa tähtitaivasta. En ole ikinä nähnyt niin monta tähdenlentoa kuin Koh Lantan taivaalla. Oli helppoa löytää Klong Ninin rannalta paikka, jonka valosaaste oli rajallinen. Rannoilla ei ollut ainakaan meidän reissumme aikana hiekkakirppuja, mikä oli aivan mahtavaa.

Khlong Chakin vesiputous

Koh Lantan eteläosassa pääsee skootteriparkin hinnalla kävelemään kansallispuistoon ilman opasta. Kävely viidakossa oli kaunis ja tarjosi hienoa kontrastia rantaelämälle. Kunnon kengät ovat pakolliset, sillä polku on paikoittain vaikeakulkuista. Vesiputouksen ympäristö oli todella fotogeeninen, mutta itse vesiputous oli melko pieni. Vesiputouksen läheisyydestä oli myös pieni lepakkoluola.

Jatkoimme Koh Lantalta Hong Kongia kohti

Lähdimme Lantalta kohti Phuketin lentokenttää kello 07:00. Maksoimme lipusta Phuketin lentokentälle asti 800 THB (24 euroa). Matka alkoi Songthaew kyydillä hotelliltamme Saladanin satamaan, jossa hyppäsimme Ko Phi Phin lauttaan. Vaihdoimme Ko Phi Phin edustalla Phukettiin menevään lauttaan. Phuketin Rassadanin satamasta jatkoimme minibussilla kohti Phuketin lentokenttää. Olimme Phuketin lentokentällä noin 13:00, eli noin kuusi tuntia myöhemmin. Matka meni ilman ongelmia ja turistikarjaa siirrettiin tehokkaasti oikeisiin karsinoihin odottamaan seuraavaa etappia.

Jatkoimme Phuketin lentokentältä suoralla Air Asian lennolla Hong Kongiin. Lentokentän helvetinmoinen meteli tarjosi esimakua Hong Kongista rauhallisen saarielämän jälkeen. Siinä vaiheessa en ollut innoissani, vaikka kaupunkielämä olisikin freesiä vaihtelua rantakohteiden jälkeen.

Koh Lanta reissun yhteenveto

En yhtään ihmettele Koh Lantan suosiota, sillä minulle jäi Lantasta erittäin positiivinen kuva. Saari on iso useine hyvine rantoineen, joten turistimassa jakautuu tehokkaasti ympäri saarta. Turisteja ei ollut vierailumme aikana marraskuussa missään vaiheessa liikaa. Etätyö/diginomadi kohteena Koh Lanta on fantastinen, sillä netti on nopea ja stabiili.

Kuten kirjoitin jo aiemmin, Koh Lantan aktiviteetit keskittyvät pitkälti rentoutumiseen. Mikäli tämän sisäistää, Koh Lanta on mahtava paikka. Saarelta lähteminen oli haikeaa, mutta käsiini jäi kasa mahtavia muistoja. Kiitos kaverit vierailusta, teitte kokemuksesta erittäin hienon! Olen myös melko varma, että tämä ei ollut viimeinen vierailuni Koh Lantalle.

Thaimaan reissun budjettiseuranta

Thaimaan matkamme kokonaiskesto oli 50 päivää. Majoituimme, sekä hotelleissa, että AirBnB asunnoissa. Kaikki summat ovat henkilökohtaisia, eli yhden henkilön kuluja, jollei toisin mainita. Kokonaisbudjetti koostuu lentobudjetista ja päiväbudjetista.

• Kokonaisbudjetti: 1 850 euroa vs Kokonaistoteuma: 1 824 euroa
    • Alitimme matkamme kokonaisbudjettimme 26 eurolla.
    • Kuluihin sisältyi yksi budjetoimaton 105 euron Thaimaan sisäinen lento Koh Changilta Phuketiin. Budjetoimme alun perin lennot Taiwanista Intian Keralaan ja Keralasta Thaimaahan. Keralaan budjetoidut kulut eivät toteutuneet jättäessämme Keralan pois.
    • Budjettiin sisältyi myös budjetoimaton 78 euron autokyyti (39 euroa / henkilö) Phuketin lentokentältä Ao Nangiin.
  • Päiväbudjetti: 35 euroa vs Päivätoteuma: 32 euroa.
    • Alitimme päiväbudjettimme kolmella eurolla päivätasolla, eli 138 eurolla kokonaisuudessaan. 50 päivän käyttörahamme oli 1 612 euroa per henkilö.
  • Lentobudjetti: 100 euroa vs Lentototeuma: 212 euroa
    • Ylitimme lentobudjettimme 112 eurolla.
      • Lensimme NokScootin suoralla lennolla Taipeista Bangkokiin ja Bangkok Airwaysillä Tratista Phuketiin Bangkokin välilaskulla (107 eur).
      • Emme budjetoineet Trat – Phuket lentoa (105 eur).
  • Majoitusten keskihinta: 23 euroa / yö / huone eli 11,50 euroa / yö / henkilö
    • Koh Changin majoitusten keskihinta oli 23 euroa / yö / huone eli 11,50 euroa / henkilö.
      • Majoituimme Koh Changilla kahdessa eri hotellissa. Majoitusten hinnat olivat 26 euroa / yö ja 19 euroa / yö
    • Krabin majoitusten keskihinta oli 32 euroa / yö / huone eli 16 euroa / henkilö.
      • Majoituimme Krabilla kahdessa eri hotellissa. Pääasiallinen hotellimme maksoi 25 euroa / yö.
      • Kuluissamme oli neljä normaalia kalliimpaa yötä resortissa, joka maksoi 52 euroa / huone eli 26 euroa / henkilö.
    • Koh Lantan majoitusten keskihinta oli 15 euroa / yö / huone eli 7,50 euroa / henkilö.
      • Vuokrasimme Lantalla Facebookin kautta pitkäaikaismajoituksen, jonka avulla säästimme huomattavasti.

Ota viimeinen kuulutus seurantaan Instagramissa ja pysy mukana matkassa reaaliajassa!

Osallistu keskusteluun

avatar
8 Kommenttiketju
8 Kommentitketjun vastaukset
0 Seuraajat

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
9 Kommentoineet henkilöt
JanzuAiliKohteena maailma / RamiAnne/ MatkahetketReeta Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla Missa Milloinkin
Vierailija

Nuo kävelyt viidakossa olisivat varmasti omaan mieleen. Sen sijaan en oikein ole rantafani, mutta enköhän minäkin Koh Lantalla viihtyisi. Hämmästyttävän hyvin pysyitte muuten budjetissa!

Eveliina / Reissukuume

Olipas kattava postaus! Erityisesti tuo budjettiosuus kiinnosti – ihanaa, kun olit jaksanut kirjata tarkkaan suunnitelmat ja toteutuneet summat 🙂 Helpompi itsekin suunnitella (=säästää) reissuja, kun on edes hieman käsitystä siitä, paljonko paikan päällä menee rahaa.

Reissu-Jani
Vierailija

Majoituin muutama vuosi sitten Lazy Days Bungalowsissa – Relax Beachilla — joka on ruotsalaisten omistuksessa. Mukava paikka, hyvä ruoka — mutta käärmeitä ei tällöin näkynyt. Mutta ruotsalaisia ja norjalaisia sitäkin enemmän — ovat vuoden 2004 tapahtumien jälkeen olleet rakentamassa paljon uutta. Ajankohta oli myös marraskuu ja vettä satoi päivittäin.

Anna | Muuttolintu.com

Ah Koh Lanta, niin kuin blogissa kirjoitin, lämpenin hitaasti mutta sitten en olisi halunnut lähteä. Loistava paikka etätöihin, ei liikaa nähtävyyksiä tai tekemistä ettei malttaisi olla paikoillaan. Mekin muuten hengailtiin paljon tuolla Diamond Cliffissä 🙂 Aika hyvin meni tuo budjetointi näköjään!

Reeta
Vierailija

Aivan huippuja nuo auringonlaskukuvat!
Itse vietin Koh Lantalla vuodenvaihteessa reilun viikon ja se oli todellinen rentoutumisjakso joka aamuisine rantakävelyineen. Jos olisin skootterilla ajelija, olisin saanut varmasti saaresta paljon monipuolisemman kuvan.

Anne/ Matkahetket
Vierailija

Kiinnostava postaus! Upeita nuo auringonlaskut ja en kestä, mitä annoskuvia 🙂 Kiinnostus heräsi Koh Lantaan tämän postauksen myötä.

Kohteena maailma / Rami

Todella kattava postaus ja bonuksena sisällysluettelo ja kartat. Budjetista saa hyvän käsityksen hintatasosta vielä kaupan päälle niin tässä erinomainen opas Koh Lantaa suunnitteleville ja sinne matkustaville!

Aili
Vierailija

Kiva postaus, oli kiva muistella omaa reissua Koh Lantalle! Ihastuin heti paikkaan ekalla ja viimeisimmällä Thaimaan reissulla pari vuotta sitten. Mä talsin viidakossa balleriinoissa 😀 se oli hieman haastavaa. Yhden reppureissaajan kanssa yritettiin omatoimisesti löytää Tiger Cave, se oli siellä länsi- eteläosassa saarta. Nousi myrsky kesken kaiken ja jäimme hetkeksi luolaston lähettyville jumiin.. sisälle luolaan emme päässeet, ei vissiin löydetty oikeaa sisäänkäyntiä.