Koh Chang on rustiikkinen relaajan paratiisi

Tutkimme matkan päällä monsuunikauden etenemistä Thaimaassa ja valitsimme kohteeksi Koh Changin saaren lokakuun kahdeksi viimeiseksi viikoksi. Kambodzan rajan tuntumassa olevalla Koh Changilla pitäisi olla hyvä sää jo lokakuun puolivälissä. Lukeman perusteella internet-yhteydet olisivat myös tarpeeksi hyvät työntekoon, joka oli etätyöjaksomme aikana erittäin tärkeää. Turkoosia vettä ja paratiisirantoja olisi monia, joten rentoutuminen olisi taattu. Lähes koskematonta sademetsääkin pitäisi löytyä. Tätä kaikkea on Koh Chang, mutta voiko kaikki oikeasti pitää paikaansa? Lähdimme ottamaan asiasta selvää!

Koh Chang: Saapuminen

Lensimme Taiwanin reissumme lopuksi NokScoot lentoyhtiöllä Taipeista Bangkokin Don Mueang lentokentälle. Yövyimme Bangkokissa yhden yön ja jatkoimme matkaa heti seuraavana aamuna kohti Koh Changin saarta. Ostimme Ekkamain bussiasemalta 350 THB lipun (10 euroa) suoraan Koh Changille. Lähdimme matkaan kello kahdeksan aamulla.

Matkamme koostui viiden tunnin minibussikyydistä, puolen tunnin songthaewista Thammachatin satamaan ja 20 minuutin lautasta Koh Changin saarelle. Bussikyydistä tienposken kautta songthaewiin hyppääminen tuli meille täytenä yllätyksenä, mutta harvemmin sitä Thaimaassa tietää tarkalleen, miten turistikarjaa ohjataan kohteeseen asti. Päästiin perille suht sulavasti ja vain sillä on merkitystä.

Hitaalla lautalla oli helppo hymyillä ja nauttia maisemista

Koh Chang: Yleisesti

Seuraavaksi sananen matkasesongista, saaresta ja reissaajista.

Matkasesonki

Koh Changin matkasesonki on karkeasti marraskuusta – maaliskuuhun. Olimme pari viikkoa Koh Changilla lokakuun lopussa, jolloin sadekausi oli juuri loppumassa. Juuri sesonkia ennen, ja sesongin jälkeen, on usein paras aika matkustaa. Sää alkaa olla jo hyvä, mutta hintoja ei ole vielä nostettu huippusesongin tasolle. Reissaajien määrä on myös huomattavasti vähäisempi, joten ympäristöstä pystyy nauttimaan rauhassa.

Koh Changilla oli monsuunikaudella erityisen pahat rankkasateet, jotka aiheuttivat saarella maanvyöryjä ja tulvia. Osa ihmisistä menetti kotinsa ja toisten liiketilat vaurioituivat pahoin. Saaren asukkaat saavat turismista muutaman kuukauden aikana lähes koko vuoden tulonsa. Heille oli siis ensiarvoisen tärkeää saada vahingot korjattua ennen matkasesonkia.

Sateiden hillittyä saaren asukkaat puhalsivat yhteen hiileen, auttoivat toinen toisiaan ja parsivat saarta kuntoon ennen turistikauden alkua. Mantereelta tuli paljon väkeä auttamaan saaren asukkaita. Hätä lähiympäristössä herättää ihmisissä lähes aina solidaarisuuden tunteen kun taas kaukana on helpompaa olla välittämättä. Jos emme olisi kuulleet tätä tarinaa paikalliselta ravintoloitsijalta, emme olisi edes tienneet koko asiasta. Niin mieletöntä duunia kaikki tekivät lyhyessä ajassa! Hats off to you guys.

Ympäristö

Koh Changin länsirannikolla on lukuisia paratiisirantoja kuin suoraan postikortista. Mielenkiintoista oli huomata, että rantojen identiteetit erosivat toisistaan. Esimerkiksi Lonely Beachillä biletetään ja vedetään pää täyteen, kun taas Kae Bae beachillä nautitaan rauhasta tropiikissa. Koh Changin ytimessä oleva eeppisen kaunis vuoristoinen sademetsä tarjoaa lumoavan taustan rannoille. Sadun mielestä saari näytti mereltä käsin Jurassic Parkilta.

Sademetsä kätkee tosiaan sisäänsä vaaroja ja toisinaan vaarat liikkuvat ihmisasutuksille. Ei hätää, metsissä ei asustellut T-Rex, vaan meitä varoitettiin erikseen tilanteesta, jossa käärme takertuu skootterin vanteisiin. Takertuminen johtaa helposti käärmeen puremaan ja/tai kaatumiseen. Satu näki majoituksemme pihalla ison käärmeen, mutta muutoin emme törmänneet käärmeisiin Koh Changilla. Hyttysiltä on syytä suojautua hyvin, sillä alueella esiintyy dengueta – joskin enimmäkseen sadekaudella. Suosikkiravintolamme omistaja oli kärsinyt Denguesta pari kuukautta aiemmin ja kuvaili sitä helvetilliseksi kokemukseksi.

Koh Changin ravintolat ja palvelut ovat rosoisia ja viimeistelemättömiä. Koh Chang muistuttaa selkeästi enemmän reppureissaajakohdetta kuin perhelomakohdetta. Saarella oli avoimesti prostituutiota, mutta se keskittyi tietyille alueille, etenkin Little Pattayaan. Useat baarin nimet olivat myös korneja tai naisia alentavia – tyyliin boobz ja hunter bar, jonka logoissa mimmi kyykkäilee stringeissä. Koh Changin ilmapiiri ei ollut saalistava, mutta oletan tuon hieman pahenevan matkasesongilla. Pattayan läheisyys näkyy Koh Changilla.

Reissaajat

Suurin osa näkemistämme Koh Changin turisteista oli reppureissaajia, vanhempia pariskuntia ja perheitä. Turistien määrä tuplautui toisella viikollamme, mutta silloinkin turisteja oli vähän. Saarella näkyi muutamia ravintoloita, joissa liehui Suomen lippu, mutta suomalaisiin emme törmänneet. Minulle tuli yllätykseksi, että Koh Changilla oli venäläisiä yllättävän paljon. Ruokalistat olivat usein venäjäksi ja paikalliset kaupustelijat puhuivat satunnaisesti venäjää. Liikuimme ensimmäisestä majoituksestamme songthaewilla rannalle useimmiten saman venäläispariskunnan kanssa. Dobro jutro (hyvää huomenta) muuttui privetiksi (moro) yhteisten kyytien myötä, mutta vodkapullo ei kerennyt tulemaan esiin.

Koh Changin expatit vaikuttivat olevan suurimmaksi osaksi vanhempia länsimaalaisia miehiä, jotka pyörittivät thai vaimojensa kanssa ravintoloita. Kaikki saaren asukkaat, joiden kanssa puhuimme, valittelivat Thaimaan olevan kallis nykyään. Moni suunnitteli jo muuttoa naapurimaihin. Thaimaan valtio on myös puuttunut tiukemmin ulkomaalaisiin, jotka oleskelevat Thaimaassa pitkiä aikoja turistiviisumilla. Viisumijuoksuihin naapurivaltion puolella suhtaudutaan kriittisemmin ja turisteja käännytetään toisinaan rajalla takaisin.

Nannus kitchenin maltalainen omistaja ja hänen thai vaimonsa

Thaimaan talous kasvaa muutaman prosentin vuodessa ja valtion talous on useita prosentteja ylijäämäinen. Thaimaan valtionkassaan kertyy siis enemmän rahaa kuin sieltä lähtee – toisin kuin Suomessa. Thaimaan valuutta, Baht, on voimistunut rajusti viime vuosina. Euro on menettänyt kymmenessä vuodessa 33% arvostaan Bahtiin nähden. Ei siis mikään ihme, että Thaimaa tuntuu länsimaalaisista kalliilta.

Koh Chang: Majoitus & Internet

Majoituimme ensimmäisen viikkomme Ramayana Koh Chang Resortissa. Maksoimme 26 euroa / yö ja palautus rahalle oli fantastinen. Meillä oli iso huone ja oma terassi lampinäkymällä. Toisella viikolla hinta nousi 60 euroon / yö, joten vaihdoimme majoitusta. Ramayana on todella kaunis ja luonnon ympäröimä. Resortissa on ikääntymisen merkkejä, mutta majoitus oli silti reppureissaajalle mieletöntä luksusta. Resortti ei sijaitse rannalla, mutta Ramayanalla on diili rannalla olevan neljän tähden Dewa Resortin kanssa. Ramayanan vieraat pääsevät tasatunnein ilmaisella songthaewilla Klong Praon rannalle aurinkotuoleihin. Tuplapeukku Ramayana Koh Chang Resortille varsinkin alennettuun hintaan.

Toisella viikollamme majoituimme Saffron on the sea hotellissa. Maksoimme hotellihuoneesta 19 euroa / yö. Huone oli pienehkössä persoonallisessa kivimökissä. Huoneen ilmanvaihdon kanssa oli isoja ongelmia ja ilmanlaatu oli saapuessamme tunkkainen – jollei homeinen. Koko huone muuttui kosteudesta läpimäräksi ilman ilmastointia. Hotellin terassilta oli mahtavat merinäkymät, jolta oli kiva valmistella matkablogia ja tehdä töitä. Huoneeseen tottui ja ilmanlaatu parani hieman viikon aikana. Kokonaisuudessaan yksi peukku kääntyy kuitenkin alaspäin Saffronille – ei jatkoon.

Veimme Koh Changilla pyykkimme pesulaan käyvän hinnan ollessa 40 THB / kilo (1,2 euroa). Hinnat alkoivat 50 – 60 THB / kilo riippuen siitä, kuinka itsevarmasti meni kyselemään hintoja. Internet Koh Changilla on todella nopea. Wifi nopeudet pyörivät keskiarvolta 30mbit/s ja mobiilidata 40mbit/s. Nopein wifi yhteys Alchemy ravintolassa oli hurjat 180mbit/s. Kuuluvuus oli stabiili riippumatta, missä osaa saarta olimme.

Koh Chang: Liikkuminen

Koh Changin saarea ympäröi hevosenkenkätie, eli tiet eivät yhdisty toisiinsa eteläisessä osaa saarta. Saaren keskusta on vuoristoa ja suojeltua sademetsää, jossa ei kulje teitä ollenkaan. Sademetsään pääsee patikoimaan tahtoessaan. Sademetsässä ei kannata kulkea ilman opasta, myrkyllisten hämähäkkien ja käärmeiden vuoksi. Läntinen puoli Koh Changin saaresta on turistinen, josta löytyy kaikki hiekkarannat. Itäinen puoli saaresta on rauhallinen, jossa on hyvin vähän turisti-infraa. Tiet ovat itäpuolella hyvässä kunnossa, joten skootterilla voi tutkia aluetta helposti. Kävimme pyörimässä itäpuolella pariin otteeseen.

Vuokrasimme skootterin 12 päiväksi 150 THB (4,5 eur) päivähintaan. Skootteri on ylivoimaisesti kätevin tapa liikkua Koh Changin saarella, mutta vuoristotiet eivät ole helppoja ajaa. Mutkat olivat paikoittain niin jyrkkiä, että ne tuntuivat U-käännöksiltä. Jarrut kannattaa testata hyvin ennen kuin ajaa vuoristossa. Mikäli edellisestä skootterireissusta on vierähtänyt tovi, kannattaa totuttautua pyörään ennen vuoristopätkille menemistä.

Näimme katukuvassa valitettavan paljon turisteja, jotka olivat sideharsoista päätellen olleet skootterionnettomuudessa. Todistimme ravintolassa syödessämme kuinka kokematon nuori tyttö ajoi skootterilla viereisen talon seinään. Tyttö jatkoi matkaansa kävellen muutamalla ruhjeella ja säikähdyksellä. Kannattaa myös varoa muita kuskeja, etenkin sesonkiaikaan, jolloin skootterilla ajamista harjoitellaan kenties ensimmäistä kertaa ja osa kuskeista ajaa kännissä.

Songthaew kyytejä kulkee länsirannikolla vähän väliä, mikäli ei halua tai voi ajaa skootterilla. Songthaewin pysäytetään haluamastaan kohdasta tien poskesta heilauttamalla kättä. Tämän jälkeen kuskille kerrotaan paikka, jonne haluaa mennä ja sovitaan hinta. Sitten hypätään kyytiin ja maksetaan lähtiessä. Hinnat ovat länsirannikolla 50 – 150 thb per (1,5 – 4,5 eur) henkilö riippuen matkan pituudesta. Käytimme Songthaewia vain kahdesti – tullessamme saarelle ja skootterin palauttamisen jälkeen palatessamme majoitukselle.

Koh Chang: Ruoka ja juoma

Thairuoka on Koh Changilla kaikkein halvinta ja kaikkein parasta. Syömämme länsimaalaiset annokset olivat luokattomia käymissämme ravintoloissa. Ravintoloiden annosten hinnat pyörivät yleisesti ottaen 50 – 200 THB (1,5 – 6 eur) välillä. Hedelmäshake oli 50 – 80 THB (1,5 – 3 eur) ja pieni olut 70 THB (2,5 eur). Ei siis kovin kallista, mutta ei myöskään mielettömän halpaa. Listaan seuraavaksi muutamia Koh Changin ravintoloita joissa kävimme.

Nannus Kitchen

Suosikkiravintolamme Koh Changissa. Ravintolaa pyörittää maltalainen mies ja hänen thai vaimonsa. Vaimo vastaa kokkauksesta ja mies vastaa vieraiden viihdyttämisestä. Perheen lapset ovat usein tarjoilijan roolissa. Edullinen ja laadukas ravintola Koh Changin standardein. Kaksi jämäkkää peukkua!

Kati Culinary

Vähän kalliimpi, mutta korkealuokkainen ravintola. Ravintola pitää myös kokkauskoulua, josta tietää ruuan olevan hyvää. Katy Culinaryn ruokaan on vaikea pettyä.

Alchemy

Trendikäs ravintola, joka on poikkeus Koh Changin rosoisessa ympäristössä. Listoilta löytyy bowleja, käsityöläisoluita ja muuta, mitä sopii odottaa trendikkäältä paikalta. Kallis paikka Koh Changin standardein.

Coco Mango

Vegepainotteista ruokaa ja bowleja – kanaa löytyy myös. Vegaaneille on vegemaitoa ja kookosjäätelöä. Hinnat ovat kohtuulliset ja annokset ovat laadukkaita. Palasimme tänne uudestaan ja uudestaan Sadun ihastuttua paikan jäälatteen, joka oli tehty vegemaitoon. Maistui myös allekirjoittaneelle.

Indian Chef restaurant

Indian Chefistä saa hyvää intialaista ruokaa, vaikka paikka näyttää melko mitäänsanomattomalta. Hinta on keskitasoa ja tarjoaa hyvää vaihtelua Thairuualle. Kuvat jäi jostain syystä ottamatta, mutta ulkonäkö on kuten intialaiselta ruualta sopii odottaa.

Kävimme ravintolan burmalaisen työntekijän kanssa monia mielenkiintoisia keskusteluita, jonka seurauksena minun on vaikeampaa syödä HALAL-lihaa. Oletko sinä miettinyt joskus mitä näkemäsi HALAL-teksti tarkoittaa, mutta et ole selvittänyt asiaa? Tämä päti ainakin minuun. Tiesin HALALin liittyvän Islamin uskoon ja ruokaan, mutta en muuta.

HALAL teurastetulta eläimeltä viilletään kurkku auki eläimen ollessa tajuissaan ja valutetaan veret pois, kunnes eläin lopulta kuolee. Juutalainen Kosher-liha valmistetaan samankaltaisella tavalla. Tämä kuulostaa ihan perkeleen brutaalilta. Olen ollut ignorantti eläinten teurastustapoihin, kuten yleisesti ihmismassa on nykypäivänä. Eläinperäinen proteiini kasvaa valtaosalle meitä Prisman ja Citymarketin lilhatiskillä ilman näkyvyyttä, miten se päätyi sinne.

Selvitin, että Suomessa ja muissa pohjoismaissa teuraseläimen tainnuttaminen vaaditaan lakisääteisesti ennen teurastamista. Teurastamisesta ei saa humaania tekemälläkään, mutta humaanimpaa siitä kuitenkin saa. Minun HALAL lihansyönti tulee vähintään vähenemään, jos ei lopu kokonaan.

Koh Chang: Näkemistä ja tekemistä

Koh Changilla ei rehellisesti ole paljoakaan tekemistä, mutta se on täydellinen rentoutumiseen. Saaren rannat ovat mahtavia ja tiet ovat erittäin hyvässä kunnossa, joten skootterilla pääsee liikkumaan nopeasti paikasta toiseen. Listaan seuraavaksi muutamia tekemiämme asioita Koh Changilla.

Rannat

Koh Chang on täynnä idyllisiä postikorttirantoja. Koh Changin vesi on kirkasta ja rantavesi on hiekkapohjaista. Rannat soveltuvat uimiseen ja aallot ovat olemattomat. Koh Changilla aurinkoa otetaan pääosin aurinkotuoleissa nousuveden nielaistessa valtaosan rannasta. Resorttien aurinkotuolit ovat vallanneet suurimman osan rannan edustoista, mutta aurinkotuoleja voi vuokrata, vaikkei olisi resortin vieras. Osa kahviloista ja baareista vuokraa myös aurinkotuoleja. Märällä hiekalla ei kannata ottaa aurinkoa.

Ai miksi ei kannata? Koh Changin rannoilla on itse saatanan kätyreitä, eli hiekkakirppuja (sand fleas). Ne purevat ihmisiä yleensä kosteilla ja varjoisilla rannoilla ja jättävät todisteeksi hyttysenpureman näköisen paukaman, mutta kutisevat pahimmillaan viikko tolkulla! Uroskirppujen puremat ovat vaarattomia kutinaa lukuunottamatta, mutta naaraskirppujen puremat ovat vaarallisia. Ne munivat ihmisten sisään, josta poikaset kuoriutuvat myöhemmin ulos. Koko prosessi saattaa johtaa vakavaan infektioon, joten hakeudu pikaisesti hoitoon mikäli epäilet, että naaraskirput ovat pureneet sinua.

Hiekkakirppuja löytyy nykyään useasti trooppisilta rannoilta. Paras tapa niiltä suojautumiseen on pysyä poissa rannoilta märkinä ja varjoisina hetkinä, etenkin iltaisin. Pysy liikkeessä, mikäli kävelet rannalla edellämainituissa olosuhteissa, sillä kirput ovat erittäin hitaita. Saimme Koh Changilla heti ensimmäisenä päivänä muutaman pureman, mutta onneksemme mikään ei kuoriutunut meistä ulos…

Kirppusirkuksesta takaisin positiivisempiin aiheisiin. Listaan seuraavaksi lempirantamme Koh Changilta.

Kai Bae Beach

Löysimme Kai Baen oikeastaan vasta toisella viikollamme, koska kävimme täällä ensimmäistä kertaa nousuveden aikaan. Totesimme rannan olevan kaunis, mutta meren nieltyä hiekan, auringonottajalle ei jäänyt juurikaan tilaa. Kai Baelle kannattaa suunnata laskuveden aikaan, mikäli haluaa jäädä rannalle resorttien aurinkotuolien sijaan. Tämä oli lempirantamme Koh Changilla seesteisten paratiisivibojen vuoksi.

Whitesand beach

Whitesand beach on kenties Koh Changin paras ranta, jolle voi mennä sekä nousu- että laskuveden aikaan. Rannalla on useampi resortti, joten ne syövät hivenen yleistä viehättävyyttä. Whitesand beachin alue on muutenkin turisti-infraltaan saaren kehittynein alue, joten se soveltunee usealle tukikohdaksi. Kun emme tienneet minne rannalle mennä, menimme Whitesand beachille.

Klong Prao Beach

Klong Praolla olimme ainoastaan majoituksemme kautta, jolla oli aurinkotuoli-diili Dewa resortin kanssa. Ramayana järjestää ilmaisen kuljetuksen Dewalle aina tasatunnein. Tämä oli sopivaa luksusta meidän normaaleihin tapoihin verrattuna, koska kerrankin emme tehneet kaikkea itse. Laskuveden aikaan ranta on erittäin leveä poiketen muista Koh Changin rannoista. Klong Praolla on muitakin resortteja ja moni linnoittauttuu sinne koko lomansa ajaksi.

Bang Bao

Bang Bao on Koh Changin eteläisessä osassa sijaitseva kylä, jossa monet majoittuvat. Kylä on rakennettu osittain veden päälle ja on paikoittain mielettömän fotogeeninen. Bang Bao on kuitenkin pohjimmiltaan turistirysä, jossa kannattaa lähinnä pyörähtää saarta kiertäessä. Teimme töitä kertaalleen Buddha view nimisestä ravintolasta, jossa oli poikkeuksellisen rento tunnelma. Pöytien alta oli sahattu lattia irti, jotta jalkoja pystyi roikottamaan veden yläpuolella.

Skootterireissu saaren itäpuolelle

Itäpuoli Koh Changin saaresta on kaunis ja varsin kehittymätön. Kaikki Koh Changin rannat sijaitsevat saaren länsiosissa, jonka vuoksi turisti-infra on keskittynyt länteen. Idässä tiet ovat kuitenkin priimassa kunnossa, joten itä soveltuu road-trippaamiseen mahtavasti. Pysähdyimme matkalla Klong Nonsin vesiputouksella, Wat Salak Phetin temppelillä ja ihailimme upeita maisemia.

Poistuminen

Koh Changilta poistuminen ei mennyt rahallisesti aivan nappiin ja oli täynnä turhaa säätämistä.

Olimme aiemmin ostaneet lennot Tratista Phukettiin. Trat sijaitsee mantereen puolella Koh Changin edustalla. Päästäksemme lentokentällä hivenen helpommalla, ostimme Koh Changilta järjestetyn kyydin perille asti. Hintana oli posketon 600 THB per henkilö (18 euroa), johon sisältyi minibussinouto hotelliltamme, lauttalippu ja minibussikyyti Tratin lentokentälle. Saattaa kuulostaa, että valitan turhasta, mutta kyyti maksoi 250 THB (7,5 euroa) enemmän kuin koko matkamme Bangkokista Koh Changiin. Matkamme oli ehkä yksi kymmenesosa Bangkokin matkamme pituudesta. Maksoimme summan vastahakoisesti ja poistuimme paikalta nujerrettuina. Perkele, että ottaa päähän kun joutuu koijjatuksi.

Alkuperäisenä suunnitelmanamme oli jatkaa matkaa Phuketista Khao Lakkiin, mutta vaihdoimme Satun pyynnöstä Khao Lakin viime hetkellä Krabiin. Tsunamin vibat lienevät vielä läsnä paikallisten mieleissä. Tämän seurauksena turha säätäminen jatkui myös seuraavan siirtymisen kohdalla, josta lisää myöhemmässä Krabin artikkelissa.

Yhteenveto

Vastasiko Koh Chang odotuksiimme? Kyllä – ja myös ylitti ne. Koh Chang soveltuu erinomaisesti rentoutumiseen, vaikka aktiviteettien osalta tarjonta on varsin minimaalinen. Työntekoon saari soveltuu loistavasti, sillä nettiyhteydet ovat loistavat. Omalla ajalla pystyimme keskittymään rannalla loikoiluun nähtävyyksillä ravaamisen sijaan. Tämä oli tervetullutta Taiwanin reissumme jälkeen. Koh Changin sää oli hyvä, vaikka lyhyitä kuurosateita esiintyi tasaisesti. Mikäli siis etsii rentoutumiskohdetta juuri ennen Etelä-Thaimaan matkasesonkia, Koh Chang soveltuu siihen loistavasti. Puolitoista rentoutunutta peukkua Koh Changille!

Koh Chang, kenties näemme uudestaan

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
6 Kommentoineet henkilöt
JanzuSonja | FIFTYFIFTYSandra NenonenAnnaAliisa Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Vierailija

Ette ilmeisesti käyneet snorklailemassa? Olisi mukavaa kuulla, millaisessa kunnossa korallit ovat Siaminlahdella.

Aliisa

Ihana Koh Chang! Olen itse ollut siellä viisi vuotta sitten ja varmaan aika paljon ehtinyt tuossa ajassa muuttua 🙂 Kuulostaa täydelliseseltä kohteelta nomadielämään.

Anna
Vierailija

Kappas, Changi on vanha suosikki jossa tuli ravattua 10-15 vuotta sitten ennen kuin siirryin Phanganille. Silloin Lonely Beach oli huomattavasti parempi ja siellä oleva Tree House ja sen bileet olivat legendaarisia. Mutta kaunis ja mukava saari se on toki edelleen 🙂

Sandra Nenonen

Oi ja vau! Nyt vaikutti ihan sellaiselta paikalta, jonne matkaisin vaikka heti. Ruokakuvat saivat kuolaamaan ja rantakuvat kuvittelemaan, että lekottelen jo nyt siellä palmun alla. En ole ennen kuullutkaan noista kirpuista, mutta hyi h***tti, painajaiset taattu 😀

Sonja | FIFTYFIFTY
Vierailija

Kattava juttu Koh Changista! Omat kokemukset Thaimaasta ovat vielä vain Krabi, Koh Lanta ja Phuket eli paljon on vielä nähtävää. Koh Chang voisi hyvinkin olla yksi vaihtoehto. Nuo itäpuolen tiet näyttivät kyllä niin kutsuvilta pikku skootteriretkiin!