Kaksi viikkoa Filippiineillä + budjettiseuranta!

Osana maailmanympärimatkaamme, olimme kaksi viikkoa Filippiineillä tammikuussa 2020. Nämä olivat matkapäivät 153 – 168.

Tämä oli ensimmäinen vierailuni Filippiineillä ja olin innokas näkemään palasen paratiisirannoistaan tunnetusta saarivaltiosta. Saimme reissullemme lisämausteen Taal tulivuorenpurkauksesta. Seurasimme tiiviisti peruuntuisiko lentomme ja/tai räjähtäisikö koko tulivuori. Dumaguetessa tunsimme maanjäristyksiä joka päivä, mutta muutoin säästyimme yllätyksiltä. Broidini tuli moikkaamaan meitä Boholiin ja Siquijoriin, mikä oli mielettömän siistiä! Tästä blogitekstistä selviää; Filippiinien reittisuunnitelma, kuinka liikuimme paikasta toiseen, nopea mielipide matkakohteistamme ja ruuasta, sekä reissuyhteenveto, että budjettiseuranta.

Filippiinien ydintietoja

• Asukasluku: 105+ miljoonaa asukasta (2018)
  • Pääkaupunki: Manila
  • Viralliset kielet: Tagalog ja Englanti
  • Viisumi: Suomen kansalainen saa olla maassa 30-päivää ilman viisumia.
  • Uskonto: Kristinusko. Isoin roomalais-katolinen maa Aasiassa ja maailman kolmanneksi isoin.
  • Valuutta: Filippiinien peso
  • Tippaaminen: Ei tarvitse
  • Muuta kiinnostavaa:
    • Filippiinit olivat osa Yhdysvaltoja 49 vuotta ja osa Espanjaa 377 vuotta.
    • Mikäli haluaisi viettää päivän jokaisella Filippiiniläisellä saarella, siihen kuluisi aikaa 20 vuotta.

Kaksi viikkoa Filippiineillä: reittisuunnitelma ja kohteet

Pääkohteinamme oli Cebu, Bohol, Siquijor ja Dumaguete edellämainitussa järjestyksessä. Avaan seuraavaksi, miten toteutimme reittisuunnitelman käytännössä.

Kaksi viikkoa Filippiineillä – Ota viimeinen kuulutus seurantaan Instagramissa ja pysy mukana matkassa reaaliajassa!

Cebu

Vietimme Cebulla Moalboalissa viisi yötä. Olimme alun perin jättämässä Cebun välistä ja suuntaamassa Cebun edustalla oleville Bantayanin ja Malapascuan saarille lojumaan rannalle. Tajusimme googlettamisen jälkeen Cebun tarjoavan useita luonnonnähtävyyksiä ja mielettömiä vesiputouksia. Lojuisimme tarpeeksi hiekkarannoilla myöhemmin Boholilla ja Siquijorilla, joten päätös oli sitä myöten selvä – skippaisimme Bantayanin ja Malapascuan paratiisirannat aikarajoitteiden vuoksi ja keskitymme Cebuun.

Cebu ylitti kaikki odotuksemme! Vesiputoukset ja saaren luonto oli vielä kauniimpaa kuin osasimme odottaa. Cebusta sai nauttia rauhassa ilman turistimassoja, jolloin reissaajan sieluni lepäsi! Edes Cebun suurimmassa turistikeskittymässä, Moalboalissa, ei tarvinnut väistellä Samsoniteja. Olimme usein ainoat ihmiset luontokohteissa olkoonkin, että liikuimme pääosin aikaisin aamulla. Cebun saaren infra on hyvässä kunnossa ja liikkuminen on helppoa.

Dao falls

Cebun saarella ei ole tusinoittain rantoja, vaikka muutama kelvollinen ranta sieltä löytyykin. Ehkäpä juuri tämän vuoksi saaren suosio ei ole räjähtänyt käsiin, kuten useissa muissa Filippiinien matkakohteissa. Sopii meille! Kirjoitan myöhemmin erillisen blogikirjoituksen, johon kerään vinkit Cebun saarelle!

Bohol

Suuntasimme Moalboalista Boholiin neljäksi yöksi. Bohol on tunnettu erityisesti suklaakukkuloistaan (Chocolate hills), jotka lienee lähes jokainen on nähnyt instagramissa jossain vaiheessa. Näimme saaren isoimmat nähtävyydet itä-rannikkoa lukuun ottamatta. Kummituseläimet (Tarsier sanctuary), Chocolate hills ja Dumaluanin eeppinen ranta jäivät positiivisesti mieleeni.

Boholin turistikeskittymä Panglao oli yllättävän mitäänsanomaton, joka vähensi Boholin pisteitä dramaattisesti. Cebu ja Siquijor ovat mielestäni viihtyisämpiä. Mikäli näillä leveysasteilla pyörii, kannattaa Boholissa kuitenkin pistäytyä. Kirjoitan myöhemmin erillisen blogikirjoituksen Boholin vinkeistä!

Siquijor

Siquijor on tunnettu paikkana, jossa paikalliset uskovat noituuteen, taikoihin ja loitsuihin. Osa Filippiinoista kieltäytyvät astumasta saaren kamaralle, koska pelkäävät tulevansa kirotuksi. Ehkä minutkin lumottiin Siquijorilla, sillä pidin Siquijorista mielettömän paljon! Siquijorin yleinen ilmapiiri on todella hyvä ja rannat ovat mahtavia. Siquijor on ennen kaikkea rauhallinen saari, jota turismi ei ole vielä muokannut kovin paljoa.

Vietimme vain kaksi yötä Siquijorilla, joka oli iso virhe! Siquijorilla kannattaa ehdottomasti olla pitempään, mikäli rantarelailu on lähellä sydäntä. Aktiviteettihirmut tylsistyvät Siquijorilla nopeasti, sillä Siquijor on puhtaasti relaamiskohde. Jälkiviisaana meidän olisi pitänyt perua Dumagueten matka kokonaan ja olla Siquijorilla viisi yötä. Siquijorille siis iso suositus. Kirjoitan myöhemmin erillisen blogikirjoituksen, johon kerään vinkit Siquijoriin!

Rela broidi

Dumaguete

Dumaguete on 100.000 hengen kaupunki, jonka asukkaista kolmasosa on opiskelijoita. Tämän cocktailin luulisi tarjoavan mielenkiintoisen kaupungin – olimme kuitenkin väärässä. Dumaguete oli täysi floppi, emmekä oikein ymmärtäneet kaupungin identiteettiä. Emme myöskään päässeet kaupungista ulos katsomaan lähiympäristön nähtävyyksiä, sillä emme saaneet skootteria vuokrattua mistään. Vuokraamot olivat loppuunvuokranneet kaikki skootterinsa useiksi päiviksi eteenpäin ja vuokraamoja oli todella vähän. Tämä vaikuttaa vahvasti negatiiviseen kokemukseen Dumagueten kohdalla.

Turismia ei ole Dumaguetessa nimeksikään ja mielestäni tämä on ihan syystä. Jos emme olisi maksaneet Dumagueten majoitusta kolmeksi yöksi etukäteen, olisimme lähteneet takaisin Siquijorille muutamaksi lisäpäiväksi. Saimmepa kuitenkin omaa aikaa ja lepoa matkustamisesta hengaillessamme enimmäkseen kahviloissa ja hotellilla. Ei jatkoon!

Cebu City

Cebu City on noin miljoonan ihmisen ruuhkainen laajalle levittäytynyt kaupunki. Vietimme Cebu Cityssä yhden yön ennen lentoamme ja kuljimme pariin otteeseen läpi kaupungin reissumme aikana. Cebu City on rähjäinen ja paikoittain pahasti slummiintunut kaupunki. Cebun saari on paljon mielenkiintoisempi paikka, joten Cebu Cityssä kannattaa viettää mahdollisimman vähän aikaa. Filippiinien kaupungeissa ei juuri liiku positiivista energiaa. Ei Cebu City mikään Manila ole, mutta ei ollut kiva fiilis etsiä hotelliamme syrjäisillä pikkukaduilla, joissa kurjuus tuli vastaan jokaisella katseella.

Potkut saaneiden työntekijöiden julkinen mustamaalaus oli uutta

Liikkuminen yleisesti

Filippiinien reittisuunnitelma oli helppo toteuttaa, sillä liikkuminen Filippiineillä on helppoa ja halpaa. Siirryimme paikasta toiseen yleensä trickshaw + bussi/lautta yhdistelmällä. Kohteissa liikuimme useimmiten skootterilla. Liikenne oli kauttaaltaan rauhallista ja tiet olivat hyvässä kunnossa. Skootterivuokrat olivat 300p – 400p / päivä (5-7 euroa). Ajokorttia ei juuri kyselty skootteria vuokratessa, mutta henkkarit / passikopio piti jättää takuuksi.

Liikkuminen Cebu Citystä Moalboaliin

Moalboaliin pääsee edullisesti Cebu Citystä. Lensimme Hong Kongista Cebu Cityn lentokentälle, josta jatkoimme Grabilla South Bus terminaaliin. Matka ruuhkaisen kaupungin läpi kesti lähemmäksi tunnin, mutta hintak kertyi silti vain muutama euro. Hyppäsimme bussiasemalla seuraavaan Moalboaliin menevään bussiin. Bussimatka kesti noin kolme tuntia ja maksoi 156 pesoa / henkilö (3 euroa). Bussissa ei ollut vessaa, joten vessassa kannattaa käydä ennen matkaa.

Liikkuminen Moalboalista Boholiin

Suuntasimme Moalboalin jälkeen kohti Boholia. Palasimme Moalboalista bussilla Cebu Cityyn, josta jatkoimme lautalla Boholin Taglibaraniin. Sataman lipunmyyntitiskit löytyvät matkustajaterminaalin edustalta. Lippua ostaessa tarvitsee passin tai passikopion. Taglibaranin lauttalippu maksoi 500 p / henkilö + 100p / rinkka (10 euroa) Oceanjet nimisellä lafkalla. Lauttalippuihin sisältyy numeroitu istumapaikka, joten lauttaan ei ole mitään syytä mennä kyynärpäätaktiikalla sisään.

Cebu Cityn matkustajaterminaali oli tukossa ihmisistä ja terminaalihenkilöstön prosessit olivat aivan hukassa. Terminaalissa jonotimme vajaan tunnin check-iniin ja baggage droppiin häröpallossa, jossa jono oli joustava käsite. Vähän checkinin jälkeen kuulutus kertoi lautan olevan myöhässä. Seuraava tiedotus asiasta tuli kaksi tuntia myöhemmin lautan ollessa valmiina lähtöön. Mitään viestinnän ammattilaisia OceanJetin väki ei siis ole. Itse lauttamatka meni erittäin hyvin.

Taglibaranissa laivan purkuprosessi oli mielenkiintoinen. Seuraavat lauttamatkustajat menivät sisään lauttaan samalla kun edelliset matkustajat tulivat ulos. Työntekijät heittelivät (kirjaimellisesti) samalla alueella laukkuja pois laivasta laiturille. Tila alkoi loppumaan kesken kaikkien parveillessa laiturin häröpallossa eri agendalla. Paikoittain oli todellinen vaara, että joku lentäisi mereen ihmismassan velloessa lähellä laiturin reunaa. Välillä teki myös henkilökohtaisesti mieli heittää muutama poukkoileva kiinalainen pois edestäni mereen. Saimme kuitenkin onneksi rinkkamme ennen kuin syyllistyin rikokseen – hyvä niin!

Liikkuminen Boholista Siquijorille

Jatkoimme Boholista lautalla pienelle Siquijorin saarelle. Lautta lähti Taglibaranista ja päätyi Siquijorilla Larenan satamaan. Hintaa lautalle kertyi 700p / henkilö + 100p / rinkka (14 euroa). Lauttamatka kesti pari tuntia ja eteni sulavasti. Larenasta jatkoimme trickshawlla majoituksellemme 300p (5 euroa) hintaan, eli 100 p / henkilö (1,75 euroa).

Liikkuminen Siquijorista Dumagueteen

Siquijorin jälkeen luvassa oli muutama päivä Dumagueten kaupunkielämää. Trickshaw Siquijorin satamaan maksoi 150p / kyyti (2,50 euroa) eli 50p / henkilö. Jatkoimme lautalla Dumagueteen 250p / henkilö + 100p / rinkka (5,50 euroa). Satamasta otimme trickshawn Dumagueten keskustaan (150p eli 50p / henkilö). Broidini jatkoi samalla menojaan kohti Cebu Cityä ja Suomea.

Liikkuminen Dumaguetestä Cebu Cityyn

Meillä oli aikainen aamulento Cebu Citystä Balille, joten palasimme jo lentoa edeltävänä päivänä Cebu Cityyn. Dumaguetessa Cebulle menevät lautat lähtevät eri satamasta kuin Siquijorin lautat. Maksoimme trickshawsta Sibulanin satamaan 200p / kyyti (3,50 euroa) eli 100p / henkilö. Jatkoimme Sibulanista Cuadro Alas firman lautalla Cebulle Liloanin satamaan 85p / henkilö. Liloanista jatkoimme bussilla Cebu Cityyn 235p / hintaan (4 euroa). Bussit ovat aikataulutettu lautan kanssa yhteen, joten vaihtoaikataulusta ei tarvitse huolehtia.

Majoittuminen

Filippiinien majoitukset olivat todella edullisia. Majoituimme ainoastaan hotelleissa, emmekä oikeastaan edes tutkailleet muita vaihtoehtoja. Liikuimme reppureissaajabudjetilla ja varasimme yleensä halvimman siistin huoneen, jossa oli hyvät arvostelut, vessa ja ikkuna. En lähde sen enempään suosittelemaan yksittäisiä majoituksia, mutta alla kaikki maksamamme hinnat.

• Moalboal: 14 euroa / huone eli 7 euroa / henkilö
  • Panglao: 22 euroa / huone eli 11 euroa / henkilö
  • Siquijor: 8 euroa / huone eli 4 euroa / henkilö
  • Dumaguete: 17 euroa / huone eli 8,5 euroa / henkilö
  • Cebu City: 12 euroa / huone eli 6 euroa / henkilö

Ruoka ja juoma

Filippiiniläinen ruoka ei ole yhtä kuuluisaa kuin naapurimaiden ja siihen on syynsä. Ruoka on todella raskasta, lihapainotteista, eikä oikeastaan erikoisen hyvin maustettua. Seasta löytyy toki hyviä annoksia kuten adobo, mutta kyse on lähinnä poikkeuksista. Filippiineillä emme etsineet järjestäen halpoja ruokapaikkoja, vaan menimme sinne mistä Satulle löytyi vegaanista syötävää. Tämä tarkoitti useimmiten keskihintaisia ravintoloita Moalboalin standardein. Annosten hinnat pyörivät noin viiden euron hujakoilla.

Paikallinen olut ja rommi on halpaa. Molemmat irtoavat useimmiten ravintolasta reilulla eurolla varsinkin happy hour aikoihin. Kaupasta saa puoli litraa paikallista rommia eurolla tai pari bisseä, joten alkoholi ei räjäytä budjettia Filippiineillä. Lisäksi tarjolla on paljon korkealuokkaisia sheikkejä ja mehuja (suositus limemehulle).

Paljon tätä parempaa setuppia ei ole olemassa!

Näkemistä ja tekemistä

Filippiinien nähtävyydet ja aktiviteetit pyörivät mielettömän kauniin luonnon ympärillä. Skootterimatkat, päiväpatikoinnit, raftingit, vesiputousreissut, snorklaukset, dyykkaukset, rantapummeilut ja seitinohuet humalat muodostavat useimmiten reissaajan agendan Filippiineillä. Jaan myöhemmin koostamani vinkit Cebulle, Boholiin ja Siquijorille erillisissä kirjoituksissa.

Filippiinien reissuyhteenveto

Filippiinit lunastivat maltilliset odotukseni! Filippiinot ovat lämpimiä, vieraanvaraisia ja iloisia ihmisiä. Thaimaan lempinimen ollessa land of the thousand smiles, Filippiinien pitäisi olla vähintään land of the million smiles.

Cebu ja Siquijor olivat todella positiivisia kokemuksia! Bohol jäi mieleeni neutraalina Panglaon ollessa mitäänsanomaton paikka. Dumagueten ja Cebu Cityn jättäisin kokonaan väliin, mikäli tekisin saman reissun uudelleen. Tulevaisuuden vierailulistalta jätän muutenkin filippiiniläiset kaupungit pois, sillä luonto ja pienet saaret ovat saarivaltion ehdottomia vetonauloja.

Olen jo kiertänyt suurimman osan Kaakkois-Aasiaa, mutta Filippiinien reissu antoi odottaa itseään yllättävän kauan. Nyt kun pääsin alkuun, luulen, että tämä ei ollut viimeinen kertani Filippiineillä.

Filippiinien budjettiseuranta

Filippiinien matkamme kokonaiskesto oli 15 päivää. Nämä olivat maailmanympärimatkamme matkapäivät 153 – 168. Maailmanympärimatkamme budjettiseuranta löytyy tästä.

Majoituimme Filippiineillä ainoastaan hotelleissa. Kaikki summat ovat henkilökohtaisia, eli yhden henkilön kuluja, jollei toisin mainita. Kokonaisbudjetti koostuu lentobudjetista ja päiväbudjetista.

• Kokonaisbudjetti: 675 euroa vs Kokonaistoteuma: 529 euroa
    • Alitimme matkamme kokonaisbudjettimme 146 eurolla.
  • Päiväbudjetti: 35 euroa vs Päivätoteuma: 28 euroa.
    • Alitimme päiväbudjettimme seitsemällä eurolla päivätasolla, eli 105 eurolla kokonaisuudessaan. 15 päivän käyttörahamme oli 421 euroa per henkilö sis. majoitus.
  • Lentobudjetti: 150 euroa vs Lentototeuma: 108 euroa
    • Alitimme lentobudjettimme 42 eurolla.
      • Lensimme Cebu Pacificilla Hong Kongista Cebun lentokentälle.
  • Majoitusten keskihinta: 16 euroa / yö / huone eli 8 euroa / yö / henkilö

Eniten reagointeja
Kuumin kommenttiketju
10 Kommentoineet henkilöt
JanzuMerja / Merjan matkassaMari/KodinvaihtajaSandra / Terveiset päiväntasaajaltaEveliina | Korkkarit rinkassa Hiljattain kommentoineet henkilöt
  Tilaa
uusimmat vanhimmat Äänestetyin
Ilmoita
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
Vierailija

Filippiineillä kannattaa muistaa sukellus/snorklaus, johon on tarjolla hienoja mestoja! Muitakin upeita paikkoja saarivaltiosta kuitenkin selvästi riittää!

Paratiisireportteri

Hauska lukea Filippiinien kokemuksista! Mutta miksette menneet Dumaguetesta Apo Islandille? Ihan härskin hyvä (ja edullinen) sukellus- ja snorkaluskohde. Pieni saari, jota ympäröivät hyvin säilyneet ja suojellut koralliriutat. Kaloja ja kilppareita valtavasti ja mukava tunnelma, kun saarella ei ole kuin jotain yksi majatalo ja muutama kotimajoitus. No, ensi kerralla sitten Apolle – tai meidän majataloon Surigaolle 🙂

Sini matkakuumeessa
Vierailija

Onpa edullista niin kuin Aasian maissa pääasiassa onkin ellei käy kalliimmilla retkillä tai yövy jossain luksuspaikoissa. Se on ihana, kun löytää matkoilla rauhallisempia paikkoja, joissa ei ole paljon muita turisteja jakamassa hiekkarantaa. 🙂

Terhi

Todella harvinaista, että budjetti alittuu ja vieläpä joka sektorilla. Näyttää edulliselta paikalta jossa hieno luonto.

Tiina Johanna / Kookospalmun Alla
Vierailija

Kattava ja hyvä yhteenveto ja mielenkiintoista luettavaa, sillä en ole itse vielä missään päin Aasia reissannut. Filippiinit ovat itselläni se suurin houkutuskohde Aasiaa ajatellen, joten kaikki info meni kyllä tästä hyvin korvan taakse talteen. 😉 Kiitos myös hyödyllisistä ajatuksista eri kohteiden valitsemisen suhteen, itse suuntaisin varmasti tuon upean luonnon, rantarelailun, vegaaniruoan ja snorklailun pariin tutkimaan. <3 Hyvä postaus ja ihania maisemia!

Eveliina | Korkkarit rinkassa

Itse ihastuin Filippeeneihin Aasian reppureissullani aivan täysin. Reissasin tosin Palawanilla. Ensimmäisenä mieleen jäi mieletön luonto, toisena paikalliset ihmiset. Majoituin Port Bartonilla, jonkun matkalla tutustumani hollantilaisen naisen kanssa samaan bungalowiin kulujen säästämiseksi, mutta yksi ilta hän olikin vetänyt sen verran rommia, että lukitsi minut ulos majatalosta. Majapaikan omistaja tajusi tilanteen ja päästi minut omaan kotiinsa nukkumaan. Hän nukkui itse terassilla… sisällä oli kuulemma liian kuuma…

Sandra / Terveiset päiväntasaajalta
Vierailija

Oli kyllä hyvä ja informatiivinen pläjäys. Me kävimme Filippiineillä muutama vuosi sitten ja keskityttiin sillä reissulla Palawaniin sekä Coroniin. Ne olivat upeita kohteita myöskin. Lisää pitää tietenkin joku päivä päästä näkemään!

Mari/Kodinvaihtaja

Kun menen Filippiineille, ehdottomasti palaan tähän juttuun, auttaa ideoimaan!!!

Merja / Merjan matkassa
Vierailija

Filippiinit kiinnostaa ja ehdotin miehelle, että mentäiskö sinne ensi joulua viettämään. Ajatus ei häntä kiehtonut ihan niin paljon ja yhtenä syynä oli juuri silloin uutisoitu tulivuoren purkaus. No nyt ei tiedä milloin pääsee seuraavan kerran matkustamaan, mutta kun tilanne rauhoittuu, niin Filippiinit on TOP5-listalla odottamassa. Katsotaan kuinka käy 🙂